نگاهی به بهترین انیمیشن‌های به نمایش در آمده در 2021؛

گذر از سیاه و سفیدی کرونا با محصولات رنگارنگ دیزنی و پیکسار

برجسته‌ترین انیمیشن‌های به نمایش درآمده در سال 2021 که توانسته نزد مخاطبان و منتقدان امتیازات قابل‌قبولی به دست آورند انتخاب و معرفی شده‌اند.

تولید و توزیع محصولات نمایشی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۱ نیز همچون سال ۲۰۲۰، به شدت به همه‌گیری ویروس کرونا و عواقب ناشی از آن مرتبط شد به طوری که بسیاری از پروژه‌های سینمایی که قرار بود سال ۲۰۱۹ به نمایش درآیند قرار است امسال اکران شوند و شمار زیادی از تولیدات کمپانی‌های برجسته سینمایی نیز با تعویق و تأخیر همراه شده‌است. از سوی دیگر بحران کرونا و قرنطینه خانگی سبک جدیدی از زندگی را در سراسر جهان حکمفرما کرده که افزایش گرایش به تماشای آثار سینمایی و تلویزیونی از جمله محسنات آن به شمار می رود، محسنات از آن لحاظ که باعث شده در رکود دهشتناک تولیدات سینمایی، بخش‌های نمایش خانگی و برخی تولیدات استودیویی از رونق نیفتد و با وجود تأخیر و تعویق‌ها به حیات خود ادامه دهد.

امسال در بخش انیمیشن و تولیدات کارتونی چند اثر از سال‌های قبل که توفیق اکران پیدا نکردند به نمایش درآمدند و چندین دنباله موفق و پرمخاطب از کارتون‌ها، ورسیون‌های جدید خود را ارائه دادند تا در هر شرایطی چراغ تولیدات سینمایی در گونه‌ی کارتون و انیمیشن روشن بماند. از سوی دیگر بازخوردها از آثار به نمایش درآمده حاکی از آن است که اگرچه هنوز تمامی پروژه‌های وعده داده شده هنوز به طور کامل اکران نشدند اما آن دسته از کارتون‌هایی که به نمایش درآمدند توانستند نظر مخاطبان این گونه‌ی پرطرفدار را جلب نمایند، طرفدارانی که لزوماً کودکان و نوجوانان نیستند و مشاهدات پژوهشی و تجربیات شخصی نشان داده شمار زیادی از دنبال‌کنندگان انیمیشن و آثار کارتونی در جهان را بزرگسالان و طیف غیر از کودک و نوجوان تشکیل می‌دهند، اتفاقی که باعث تغییر در تم و مضمون آثار سینمایی در این گونه شده‌‌است به طوری‌ که در انیمیشن‌های موفق و پرمخاطب سال‌های اخیر مضامین عمیق و پیچیده‌ای چون مرگ، روح، ایمان و عشق و رنج زیستن را شاهد بودیم که بیش از هر چیز حاصل پیوند بزرگسالان و کودکان در تماشای آثار این‌ چنینی بوده‌است.

در ادامه برجسته‌ترین انیمیشن‌های به نمایش درآمده در سال ۲۰۲۱ که توانسته نزد مخاطبان و منتقدان امتیازات قابل‌قبولی به دست آورند و نسخه باکیفیت آن در سایت‌های اینترنتی ارائه شده، انتخاب و معرفی شده اند:

 

     انیمیشن لوکا (Luca)

تاریخ انتشار: ۱۸ ژوئن ۲۰۲۱

کارگردان: انریکو کاساروسا

محصولی از شرکت: والت دیزنی/ پیکسار

صداپیشگان: جیکوب ترمبلی، جک دیلن گریزر، اما برمن، مایا رودولف، ساشا بارون کوهن.

لوکا، یک انیمیشن خوش‌رنگ و لعاب و شاد از کمپانی پیکسار است که در اوایل سال جدید میلادی اکران شده و مورد استقبال طیف وسیعی از مخاطبان در سراسر جهان قرار گرفت. داستان این انمیشن درباره دو پسر بچه است که از قلمروی موجودات آبزی به خشکی می‌آیند تا رویاهایشان را دنبال کنند. صداپیشگی نقش اصلی یعنی لوکا بر عهده جیکوب ترمبلی گذاشته شده‌است. ترمبلی پیش از این در سن ۹ سالگی در سال ۲۰۱۵ با بری لارسن در فیلم موفق اتاق Room همبازی شده بود و در همان سن کم اجرای خیره‌کننده‌ای از خود به نمایش گذاشت. لوکا با اینکه موجودی آبزی است، به دنیای انسان‌ها علاقه وافری دارد و همین مسأله در نهایت باعث می‌شود که پا به خشکی بگذارد و درگیر ماجراهای هیجان‌انگیزی شود.

 

 انیمیشن رامبل (Rumble)

تاریخ انتشار:  ۱۴ ماه می۲۰۲۱

کارگردان: همیش گریو

محصولی از شرکت: پارامونت انیمیشن، پارامونت پیکچرز

بازیگران: ویل آرنت، تری کروس، گرالداین ویسونافن، رومن رینز، تونی دنزا، بکی لینچ، سوزان کلچی واتسون، استفان اسمیت، جیمی تاترو و بن شوارتز

انیمیشن رامبل به کارگردانی همیش گیریو از جدیدترین انیمیشن‌های ۲۰۲۱ است که بر اساس رمان Monster on a Hill نوشته راب هارل توسط شرکت پارامونت پیکچرز ساخته شده‌است. این انیمیشن مهیج و جذاب که لقب بزرگ‌ترین داستان بازندگان و ضعیفان را به آن دادند، ما را به دنبال کشتی هیولا‌ها می‌برد جایی که دختری به نام وینی که یک مربی با اراده است تلاش می‌کند تا از یک هیولای تنبل و بدون اشتیاق به نام استیم یک قهرمان کشتی بسازد. در این انمیشن ژرالدین ویسواناتان بازیگر استرالیایی دوبلر نقش وینی و ویل آرنت کمدین آمریکایی-کانادایی دوبلر نقش استیم هیولا هستند.

به نظر می‌رسد انیمیشن رامبل از درخشان‌ترین و جذاب‌ترین آثار سینمایی سال باشد که علاوه بر کودکان و نوجوانان، از علاقه‌مندی‌های اصلی بزرگسالان در روزهای قرنطینه کرونایی باشد؛ چنانچه بازخوردهای اولیه حکایت از فیدبک‌های مثبت و راضی‌کننده‌ای از سوی مخاطبان در سایت‌های سینمایی داخلی و خارجی داده‌است.

 

انیمیشن اژدهای آرزو (Wish Dragon)

تاریخ انتشار:  ژانویه ۲۰۲۱

نویسنده و کارگردان: کریس اپل‌هانس

پخش: شبکه اینترنتی نتفلیکس

صداپیشگان: کنستانس وو (مادر)، جان چو‌‌ (لانگ)، ویل یون‌لی (پدر)، ناتاشا لیو (لی‌نا)

سرانجام پس از دو اعلام انتشار در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، انیمیشن اژدهای آرزو در ژانویه سال ۲۰۲۱ به نمایش درآمد. اژدهای آرزو یک انیمیشن چینی-آمریکایی، ساخته کریس اپل‌هانس است که جکی جان بازیگر و رزمی‌کار کهنه‌کار چینی در جایگاه یکی از تهیه‌کنندگان آن ظاهر شده‌است. در زمان تماشای انیمیشن Wish Dragon 2021 ابتدا این تصور پیش می‌آید، که قرار است با یک قصه کلیشه‌ای و تکراری مواجه شوید. یک پسر فقیر که در راه چراغ‌جادو می‌بیند و از آن اژدهای جادویی بیرون می‌آید و این اژدها قرار است سه تا از آرزوهای او را برآورده کند. اما بعد از گذشت دقایقی از فیلم،‌ متوجه می‌شوید که انیمیشن اژدهای آرزو یک بازگویی از داستان علاءالدین و غول چراغ‌‌جادو نیست. خود اژدهای جادویی برای خود داستان و شخصیت دارد. در واقع، داستان زندگی اژدها تأثیر بسزایی در افزایش بعد کاراکتری او دارد و جنبه طنز زیادی به انیمیشن افزوده‌است. داستان انیمیشن زندگی پسری به نام دین را دنبال می‌کند. بعد از نشان دادن دقایقی از کودکی دین، روابط او در مدرسه و رفیق صمیمی‌اش، صحنه به زمان حال می‌آید. او اکنون دانشجویی است که قصد ملاقات مجدد با دوست دوران کودکی‌اش، لی‌نا را دارد. لی‌نا اکنون یک مدل معروف و ثروتمند است و…

 

انیمیشن ایرویگ و جادوگر (Earwig and the Witch)

تاریخ اکران:  ۲۴ مارس ۲۰۲۱

کارگردان: گورو میازاکی

شرکت سازنده: استودیو جیبلی

در کنار شمار زیادی از کارتون‌های آمریکایی و در جمع جدیدترین و بهترین انیمیشن‌هایی که در سال ۲۰۲۱ اکران می شوند، به طور قطع آثار ژاپنی را نمی‌توان نادیده گرفت. انیمیشن Earwig and the Witch  اولین اثر سه‌بعدی تمام CG استودیو جیبلی است. این انیمیشن که بر اساس رمانی با همین نام ساخته ‌شده‌است، داستان کودکی یتیم را روایت می‌کند که نمی‌داند دختر یک جادوگر است. استودیوی انیمه‌های افسانه‌ای با ساخت این انیمیشن فرصت خوبی برای تجربه سبکی جدید به ‌دست ‌آورد. گورو میازاکی این اثر را به همراه پدرش هایائو کارگردانی کرده‌‌است. این انیمیشن جدید ۲۰۲۱ یکی از چهار انیمیشنی بود که برای حضور در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۰ انتخاب شد.

تماشای سومین انیمیشن گورو میازاکی فرزند هایومیازاکی فقید تنها برای کودکان و نوجوانان، پیشنهاد مناسبی نیست بلکه به نظر می‌رسد دوستداران هنر هفتم از سنین مختلف می‌توانند مخاطب ساخته جدید میازاکی پسر باشند.

 

انیمیشن رایا و آخرین اژدها  (Raya and the Last Dragon)

تاریخ انتشار: جولای ۲۰۲۱

کارگردان: دونالد هال- کارلوس لوپز استارادا

محصولی از شرکت: دیزنی

از دیگر محصولات برتر به نمایش درآمده در سال جاری انیمیشن رایا و آخرین اژدها ساخته دونالد هال و کارلوس لوپز‌ استارادا است که در ژانر ماجراجویی و گونه‌ی حماسی به نمایش درآمده است. داستان این فیلم در مورد دختری جوان به نام رایا است که به ‌دلیل شرایط پیش آمده به جنگجویی سرسخت تبدیل شده و به‌ دنبال پیدا کردن آخرین اژدها است تا راهی برای نجات مردم و سرزمینش از شر هیولاهایی خطرناک به نام دروون پیدا کند. کلی ماری تران که پیش‌تر در جنگ ستارگان هم حضور داشت صداپیشگی شخصیت رایا را برعهده دارد، از سوی دیگر آکوافینا هم ستاره زن نوظهوری است که به شخصیت اژدهایی به نام سیسو جان بخشیده‌است.

تماشاگران کم‌سن‌و‌سال‌تر قطعاً از تماشای این دنیای فانتزی رنگارنگ و ماجراجویی‌های رایا لذت خواهند برد و بزرگسالان هم چیزهایی برای سرگرم شدن دارند. آشنایی با چشم‌اندازهای جذاب فرهنگ‌های جنوب‌شرق آسیا  از ویژگی‌های قابل‌توجه این انمیشن است که برای مخاطبان آسیایی و ایرانی این اثر می‌تواند باورپذیرتر و تأثیرگذار‌تر باشد، همچنین دوستداران آثار پرتحرک و ماجراجویی می‌توانند روی سرگرمی و جذابیت این کارتون حساب ویژه‌ای باز کنند چرا که لحظات زیادی از این انیمیشن خوش‌آب‌ورنگ به ماجراجویی قهرمان اصلی آن باز می‌گردد که به طور قطع مورد رضایت طرفداران این ژانر قرار خواهدگرفت.

 

انیمیشن میچل‌ها علیه ماشین‌ها  (The Mitchells Vs The Machines) 

تاریخ اکران: ۳۰ آپریل ۲۰۲۱

کارگردان: مایکل رایاندا، جف رو

پخش: نتفلیکس

صداپیشگان: ابی جیکابسون، دنی مک‌براید، مایا رودولف، مایکل رایاندا، اولیویا کولمن

میچل‌ها در برابر ماشین‌ها نیز از دیگر آثار انیمیشن امسال بود که به دلیل همه‌گیری کرونا تاریخ اکران آن به تعویق افتاد. در ابتدا قرار بود این کارتون توسط سونی پیکچرز در سینماهای ایالات متحده اکران شود، اما به دلیل همه‌گیری کرونا، سونی حق پخش آن‌ را به نتفلیکس فروخت.

این فیلم به کارگردانی مایکل رایاندا در شبکه نتفلیکس اکران شده‌است. سؤالی که در این فیلم مطرح می‌شود چنین است: چه می‌شد اگر تنها خانواده‌ای که قادر به نجات دنیا بودند به ناکارآمدی خانواده‌های خودمان بودند؟ یعنی افرادی مثل خود ما با تمام مشکلات ریز‌و‌درشت و درگیری‌ها و دغدغه‌های معمول.

داستان این انیمیشن از این قرار است که در یک شب سرنوشت‌ساز برای کیتی، ریک به طور ناخواسته لپ‌تاپ او را می‌شکند. کیتی که برای ورود به کالج هیجان بسیاری دارد، این رفتارهای پدر دیگر برایش غیر قابل‌تحمل شده‌است. کیتی می‌خواهد با حالت قهر و ناراحتی از خانه برود و به دوستانش بپیوندد که پدر باز هم گند دیگری می‌زند و بلیطش را کنسل می‌کند. البته گندی که به نفع همه تمام می‌شود چون همه با هم در یک سفر خانوادگی در حال حرکت در ماشینشان هستند که ناگهان ربات‌ها افسارشان گسیخته شده و شروع به اسیر کردن انسان‌ها می‌کنند. در این شرایط بحرانی خوشبختانه اعضای این خانواده در کنار هم هستند و به جنگ دشمنان انسان می‌روند و…

 

محمد تقی‌زاده

کلید واژه:
گروه بندی: دسته‌بندی نشده , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است