«خون شد» بازگشتی به حال و هوای فیلمساز در دوره ساخت فیلم «قیصر» است و به واقع تلقی مسعود کیمیایی از بحث اصلاحگری در ساختارهای اجتماعی همچنان در امتداد تعریف او از قهرمان و کنشگری او قرار دارد.
از این منظر شخصیت فضلی در فیلم «خون شد» که سعید آقاخانی با دقتی بالا به درونیاتش نفوذ میکند و کنشها و نگرش او را در دید اغلب مخاطبان قابل باور میسازد اگرچه به لحاظ شناختی و هویتی شاید دنبالهای بر شخصیت قیصر دانسته شود اما در کلیت اجرا و جزئیات رفتاری این شخصیت، مشابهتهایی با شخصیتهای رضا در «ردپای گرگ»، امیرعلی فرمانزاد در «اعتراض» و علی یزدانی در «ضیافت» هم دیده میشود.
سعید آقاخانی برای ایفای نقش فضلی در فیلم «خون شد» به خوبی قهرمانان پیشین سینمای کیمیایی را ارزیابی کرد و از هر کدامشان یک شناسه را وام گرفت تا بازی درخور توجهی را از خود نمایان سازد.
استایل مردانه او مشابه رضا در فیلم «رد پای گرگ»، شیوه راه رفتنش همسان با امیرعلی فرمانزاد در فیلم «اعتراض»، گویش و لحن صحبت کردنش شبیه به قیصر و عمل گرایی و خستگی ناپذیری او در برخورد با زالوهایی از جنس جعفر گلاب تداعیگر احساسی است که علی یزدانی در برخورد با دسته تبهکار فیلم «ضیافت» از خود بروز داد.
در عین حال سعید آقاخانی توانسته در عین مشابهتهایی که در جنس بازیاش با نمونههای پیش گفته وجود دارد، شناسه اجرایی خودش را هم به نقش بچسباند.
شیوه سیگار روشن کردنش، راه رفتنش، نگاه کردنش و صحبت کردنش همگی نشان از پختگی کهنه مردی میدهند که در کارزار روزگار اگرچه گاه گمشده و دورافتاده از اصل خویش به نظر میرسد اما کیمیای خاطرات گذشته و بودن در نهاد خانواده او را به کنشمندی و تلاش وا میدارد. تلاشی که عشق و پاکزیستی از آن قابل استنباط است.
سعیدآقاخانی با افزودن لحنی خسته به شخصیت فضلی هم حسرتها را فریاد زد و هم عزم خود برای اصلاحگری را نشان داد.
به قول او کار عشق یک عمره و کار نفرت یک لحظه. آقاخانی با ایفای نقش فضلی بار دیگر خاطره قیصر را در اذهان هواداران سینمای کیمیایی زنده کرد و نشان داد بازیگر روزهای آینده است.
منبع : نماوامگ
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است