ایندی وایر خط داستانی اصلی قهرمان را با زبان طنز تحسین کرد

دوباره تم قوی قضاوت بعد از اثر ماندگار «درباره الی…»

ایندی وایر ؛ سایت معروف آمریکایی پس از نمایش فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغرفرهادی به زبان طنز نوشت:

یک توصیه به شخصیت‌های سینمایی؛ اگر زمانی سروکارتان به یک کیف پر از پول افتاد، اولین کاری که باید بکنید این است که دور و برتان دنبال تیتراژ شروع بگردید؛ اگر جایی عبارت به کارگردانی پیتر فارلی را دیدید، اوقات خوشی را در یک دست کت و شلوار تجربه خواهید کرد اما اگر نوشته‌ها می‌گفتند فیلم کاری از جوئل و اتان کوئن است متاسفانه باید بگویم از همان اول کار دخلتان آمده است. اما اگر به یک ثروت بادآورده رسیدید، سرتان را بلند کردید و در پس آسمان آبی شیراز چشمتان به اسم اصغر فرهادی خورد، نمی‌توان گفت چه باید بکنید چون هر چه در داستان جلوتر می‌روید خودتان هم نمی‌دانید کار درست را انجام داده‌اید یا نه. همانطور که کاراکتر فیلم جدید فرهادی با حسرت و افسوس به آن پی می‌برد: در این دنیا هیچ چیز مجانی نیست.

 

فرهادی در فیلم قهرمان کاری که در آن خوب است را انجام می‌دهد، یک فرض مقبول را گرفته و آن را با نیروی گریز از مرکز کافی می‌چرخاند و می‌چرخاند تا شمای مخاطب را سرجای خود میخکوب کند آن هم در شرایطی که نمی‌دانید با کدام شخصیت همدردی کنید. وقتی با نزدیک شدن به پایان فیلم سرانجام از سرعت این مخمصه اخلاقی کاسته می‌شود، ساده‌ترین فیلم فرهادی از زمان موفقیت ۱۰ سال پیش این کارگردان در عرصه سینمای بین‌المللی، به ضدنقیض‌ترین و بهترین فیلم وی تبدیل می‌شود. هرچند گفتن چنین چیزی درباره فیلمی که تمام مدت قدرت قضاوت شما را به چالش می‌کشد، ممکن است مغایر با ماهیت فیلم به نظر برسد.

 

فیلم قهرمان مثل جدایی نادر از سیمین صحنه قانون مدنی ایران را شخم می‌زند اما بار عاطفی این فیلم را ندارد. فرهادی چیزی که این فیلم از احساسات کم دارد را با اصالت سقراطی ساختار و سادگی کودکانه پرسش محوری فیلم جبران می‌کند: این که فرق انجام کار خوب و انجام ندادن کار بد چیست؟

 

منبع: ایرنا

کلید واژه:
گروه بندی: ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است