«هفتاد سی» با بازی روان و هماهنگ افشاری و شکیبا، لحظاتی ناب از همذاتپنداری، خنده، و در مواردی حتی اندوه انسانی را خلق میکند؛ و همین باعث شد که بسیاری از مخاطبان آن را یکی از صمیمیترین و متفاوتترین فیلمهای اکران نوروزی بدانند.
فیلم «هفتاد سی» به نویسندگی و کارگردانی بهرام افشاری و تهیهکنندگی سید ابراهیم عامریان، نخستین تجربه کارگردانی افشاری در قالب فیلم بلند سینمایی است که توانست با فروش ۲۳ میلیارد تومان و جذب بیش از ۲۵۳ هزار مخاطب، رتبه چهارم جدول فروش نوروز ۱۴۰۴ را از آن خود کند. اثری در ژانر کمدی اجتماعی که تلاش دارد با نگاهی طنزآمیز و در عین حال گزنده، به بحرانهای اقتصادی، طمع، طبقه فرودست و دوستیهای شکننده بپردازد.
فیلم داستان دو جوان به نامهای برات (با بازی بهرام افشاری) و پرویز (با بازی هوتن شکیبا) را روایت میکند که در حاشیه شهر زندگی میکنند. ماجرا از جایی آغاز میشود که همسایهی پیر آنها، یعقوب (با بازی سیاوش طهمورث)، بهطور تصادفی برندهی یک جایزه بزرگ میشود. پزشک محلی هشدار میدهد که یعقوب ممکن است بهزودی از دنیا برود. همین هشدار، سرآغاز تلاش طنزآمیز و گاه ابلهانهی برات و پرویز برای زنده نگهداشتن یعقوب میشود تا شاید از جایزه او منتفع شوند. اما حوادث پیچیده و تصمیمهای غیرمنتظره، مسیر آنها را به چالشهایی غیرقابل پیشبینی میکشاند.
الهه حصاری در نقش پروانه (خواهر پرویز)، صدف اسپهبدی در نقش کوکب (همسر برات)، مهدی حسینینیا، ناهید مسلمی و حسین پاکدل از دیگر بازیگران این فیلم هستند که هر یک با نقشآفرینیهایی دقیق، فضای داستان را تقویت کردهاند. فیلم از نظر لحن، ترکیبیست از موقعیتهای کمیک، شخصیتپردازی واقعگرایانه و نیش اجتماعی. استفاده از زبان محلی، طراحی صحنهای ساده اما باورپذیر، و فضاسازی صمیمی باعث شده مخاطبان جنوب کشور و طبقات متوسط و پایینشهری، ارتباط بهتری با فضای فیلم برقرار کنند. در عین حال، برخی منتقدان ساختار روایی فیلم را سادهسازیشده، قابل پیشبینی و متأثر از کلیشههای رایج ژانر طنز دانستهاند.
با این وجود، «هفتاد سی» با بازی روان و هماهنگ افشاری و شکیبا، لحظاتی ناب از همذاتپنداری، خنده، و در مواردی حتی اندوه انسانی را خلق میکند؛ و همین باعث شد که بسیاری از مخاطبان آن را یکی از صمیمیترین و متفاوتترین فیلمهای اکران نوروزی بدانند.