• کد خبر: 13379
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:22 اسفند 1403 ساعت: 13:01
رامین ناصر نصیر:

حقّ نقش را ادا کرده‌ام

می‌توان گفت هیچ وقت رضایت کاملی وجود ندارد ولی گمان می‌کنم حق نقش ادا شده است.


رامین ناصر نصیر پس از مدتها دوری از تلویزیون در سریال مهیار عیار نقش افسون پیشکار خاتون را بازی کرده است. رامین ناصرنصیر، ایفاگر نقش افسون است؛ نقشی که یک تجربه جدید در کارنامه بازیگری‌اش محسوب می‌شود. ناصرنصیر درباره جزئیات نقشش در سریال می‌گوید: من نقش پیشکار خاتون را بازی می‌کنم که افسون نام دارد. افسون ابتدا در خدمت پدر خاتون بوده و حالا پیشکار خود او شده است. او که از کودکی شاهد بزرگ شدن خاتون بوده، حس پدری نسبت به او دارد و پیشکاری دلسوز و وفادار است. بازیگر سریال «مهیار عیار» ادامه می‌دهد: شخصیت افسون در قیاس با سن و سال واقعی خودم فردی مسن به شمار می‌رود و همین موضوع، برای خودم جالب و چالش‌برانگیز بود. برای اینکه بتوانم به شخصیت افسون نزدیک شوم گریم سنگینی روی چهره‌ام انجام می‌دادند، همچنین، برای آنکه به‌لحاظ ظاهری و فیزیکی هم چاق‌تر به نظر برسم، شکم مصنوعی برایم می‌گذاشتند.

گفتگوی ماهنامه صبا با رامین ناصرنصیر را در ادامه می‌خوانید.

  • پس از مدت‌ها دوری از تلویزیون حضور رد سریال مهیار عیار را پذیرفتید و بازی در نقش افسون بیگ. چرا؟

اول از همه فیلمنامه برایم جذاب بود چون به فرم فیلم‌های تاریخی علاقمندم. البته محتوای این فیلم تاریخی نیست بلکه داستانی تخیلی است که در بستر تاریخی روایت می‌شود، ولی نقش «افسون بیگ» برایم جذاب بود چون در دل داستان جدی فیلم «مهیارعیار» دو نقش دارای مایه‌های طنز هستند که موجب طراوت و شیرینی فیلم می‌شوند که نقش پیشکار خاتون یکی از این نقش‌هاست. در واقع باید بگویم یکی دیگر از دلایل من برای انتخاب این نقش شخصیت داستان بود که بر خلاف فضای جدی فیلم شخصیتی شیرین داشت.

  • گریم خاصی هم داشتید که با ساخت بدنی شما نمی‌خورد. چطور به این گریم رسیدید؟

روز اولی که قرار بود برای نقش «پیشکارخاتون» جلوی دوربین بروم همان طور که به نقش فکر می کردم یکباره به ذهنم رسید که فربه بودن این کاراکتر چون کار یدی و مردانه‌ای انجام نمی‌دهد به نقش کمک می‌کند واین موضوع را بچه‌های گریم مطرح کردم و آنها همان لحظه شکمی مصنوعی دوختند و من با همان گریم نزد کارگردان رفتم و آقای سید حاتمی این گریم را پسندید و این چنین شد که کاراکتر پیشکار خاتون فربه شد و این گریم در جلوه بیرونی نقش «افزون بیگ» خیلی کمک کننده بود و باعث شد که به شخصیت پیشکار خاتون نزدیک شوم.

  • این نوع گریم دشواری مضاعفی هم برای شما داشت؟

همیشه گریم‌های تاریخی کمی سخت است چون اجرای گریم حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد. ضمن اینکه نگهداری آن هم دشوار است، چون خوردن و آشامیدن با آنها سخت است ولی درهر حال بخشی از کار است.

  • کدام قسمت از شخصیت «افزون بیگ» برای شما جذاب‌تر بوده است و به نوعی با آن احساس قرابت بیشتری داشته‌اید؟

اینکه همواره به دنبال درست کردن کارهاست، گرچه در این میان خرابکاری نیز می‌کند و اینکه به همه مسائل از دریچه طنز نگاه می‌کند و با همین رویکرد از آنها می‌گذرد و این ویژگی نقطه مشترک این کاراکتر با شخصیت اصلی من است.

  • پیش از این بیان کرده بودید که قبلاً با سیدحاتمی‌کار کرده‌اید و از تسلط و کاردانی او خبر داشتید. با این حال کار کردن با این کارگردان چه تفاوت متمایزکننده‌ای با دیگر کارگردان‌ها داشت؟

بله، همان طور که اشاره کردید من پیشتر با سید جواد سید حاتمی کار کرده بودم؛ ایشان فرد نکته سنجی است و از کنار جزئیات به سادگی نمی‌گذرد و تفاوت کار خوب با مابقی کارها درهمین دقت به جزئیات و نکته سنجی است و ایشان از معدود کارگردانی است که بازیگری را به خوبی می‌شناسد. به همین دلیل نکته‌هایی را گوشزد می‌کند که در بازی بسیار کمک کننده است. از سوی دیگر سریال قصه خوبی دارد که در یک مقطع تاریخی روایت می‌شود و می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد.

  • درباره تفاوت این بازی با نقش‌های دیگری که تاکنون در آن‌ها حضور داشته‌اید بگویید.

معمولا بازیگران براساس نقش‌هایی که قبلا بازی کرده‌اند انتخاب می‌شوند و همین باعث تکرار یک بازیگر در یک نقش می‌شود، ولی این نقش از لحاظ سنی و… تفاوت‌هایی با نقش‌های قبلی من داشت. ضمن اینکه یکی از تفاوت‌های بازیگری با حرفه‌های دیگر آن است که در هر کاری فرد بعد از مدتی به مرحله استادی می‌رسد ولی بازیگری از معدود حرفه‌هایی است که فرد برای ارائه هر نقش باید از وجوه دیگری از شخصیت خود بهره ببرد و نقش‌های دیگر می‌تواند کمک کننده باشد ولی قرار نیست دقیقا همان کار تکرار شود و این چالش جذاب بازیگری است.

  • اگر بخواهید به جذاب‌ترین سکانس این سریال اشاره کنید، از کدام بخش فیلمنامه نام می‌برید؟

سکانس‌هایی که در خانه خاتون فیلمبرداری می‌شد را بیشتر دوست داشتم چون حس و حال خانواده واقعی دراین قسمت‌ها وجود داشت و به من حس زیبایی می‌داد. البته انتخاب بهترین و جذاب‌ترین سکانس برایم بسیار دشوار است اما این بخش که گفتم به دلیل حسی که داشت برایم ماندگار بود.

  • به عنوان سوال آخر، خودتان چقدر از بازی در این نقش راضی بودید؟ به هر حال مخاطبان از این سریال استقبال کرده‌اند، اما نگاه خودتان به ایفای این نقش چه بوده است؟

در همه کارها یک «ای کاش‌»هایی وجود دارد که ای کاش این‌طورمی شد و این‌طور عمل می کردم. بنابراین می‌توان گفت هیچ وقت رضایت کاملی وجود ندارد ولی گمان می‌کنم حق نقش ادا شده است. به استقبال مخاطبان از این سریال هم اشاره کردید، واقعیت این است که اگرچه گفته می‌شود که تلویزیون مخاطب کمی دارد ولی این روزها من بازخوردهای زیادی از مردم درباره این سریال از مردم می گیرم که این نشان دهنده آن است که مردم این سریال را می بینند. تلویزیون به هر حال تعارف مشخص خود را بابت آثاری که در آن می‌توان پخش کرد دارد؛ همه آنانی که قصد دارند در تلویزیون بازی کنند و یا آثاری را به دست ساخت و تولید برسانند بر این ملاحظات واقف هستند و طبق این معیار‌ها تولیدات نویسنده، کارگردان و تیم مدیریت می‌شود؛ به همین خاطر مقوله فیلترینگ در صدا و سیما کاهش داشته است. ایران به دلیل قدمت تاریخی دارای سوژها و قصه‌های جذاب بسیاری برای فیلمسازی است و حیف است که از این قصه‌های تاریخی کشورمان غافل هستیم و این غفلت موجب می‌شود دیگران این تاریخ را به شکل دیگری و با رویکرد خود روایت می‌کنند. پرداختن این سوژه‌ها می‌تواند برای مخاطبان در سطح ملی و جهانی جذاب باشد که باید از این ثروت ملی استفاده کرد.

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید