• کد خبر: 13124
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:12 اسفند 1403 ساعت: 11:20

«دیو و ماه پیشونی ۲»؛بیان تاریخ ایران و پرداختن به شخصیت‌ها

سریال «دیو و ماه پیشونی 2» نقاط ضعف و قوت زیادی دارد، اما بیان تاریخ ایران و پرداختن به شخصیت‌های تاریخی به شکلی که برای بچه‌ها و مخصوصا رده سنی نونهالان و نوجوانان قابل توجه باشد، کار مهمی است که این سریال در پیش گرفته.



این روزها فصل دوم سریالی در پلتفرم نماوا منتشر شده به نام «دیو و ماه پیشونی». سریال «دیو و ماه پیشونی ۲» نقاط ضعف و قوت زیادی دارد، اما بیان تاریخ ایران و پرداختن به شخصیت‌های تاریخی به شکلی که برای بچه‌ها و مخصوصا رده سنی نونهالان و نوجوانان قابل توجه باشد، کار مهمی است که این سریال در پیش گرفته.

قصه و پرداخت سریال«دیو و ماه پیشونی ۲»

فصل اول سریال «دیو و ماه پیشونی» داستان درباره دختری بود به نام ماه پیشونی که پدر و مادرش توسط یک دیو طلسم شده بودند و در طی قصه با همراهی یک دیو مهربان به نام ارژنگ دنبال مادر و پدر خودش می‌گردد. در طی ماجراهای فصل اول با شخصیت مثبت و منفی داستان مثل آفت که مادرخوانده ماه پیشونی بود آشنا می‌شدیم و قصه در میان داستان‌های مشترک میان دیو و انسان‌ها پیش می‌رفت. وقتی ماه پیشونی به شهر قصه‌ها می‌رفت، با شخصیت‌های داستان‌های کهن ایرانی مثل حسن کچل،  سندباد و… رو به رو می‌شد.

ماه پیشونی با ارژنگ ازدواج کرده و دختری به نام گردآفرید دارند. آفت پس از سال‌ها بازگشته و قرار است از این خانواده انتقام بگیرد. او گردآفرید را می‌دزد و این شروع راهی پرماجرا برای پیدا کردن گردآفرید توسط مادرش ماه پیشونی است. اما به موازات این قصه، ما خانواده کیانی را می‌بینیم که مادر خانواده یعنی شهربانو کیانی دارد در دنیای واقعی قصه را برای فرزندش تعریف می‌کند.

نکته متفاوت فصل دوم «دیو و ماه پیشونی» این است که این بار قرار است ماه پیشونی به جای قصه‌ها و داستان‌های کهن، در سیر و گردش خود، با شخصیت‌های واقعی تاریخی ایرانی رو به رو شود. شخصیت‌های مهمی که تا به حال از میرزا حسن رشدیه در قسمت دوم این سریال رونمایی شده. سریال البته همچنان حس و حال فیلم‌های کودکانه قدیمی ایرانی را دارد.
شکل روایت «دیو و ماه پیشونی» در فصل اول و دوم کمی متفاوت است. فصل اول به دلیل حضور علی صادقی در نقش ارژنگ، یک دیو مهربان به کمدی قصه کمک می‌کرد. اما فصل دوم این قابلیت را ندارد و به جای کمدی فانتزی تبدیل به یک اثر فانتزی تاریخی شده. مانند بیشتر آثار سینمای کودک در سال‌های اخیر، با یک اثر قدرتمند در شکل روایت و پرداخت فانتزی رو به رو نیستیم. اما استفاده درست از رنگ و طراحی لباس و فیلمبرداری در جنگل‌های شمال ایران به خیال‌انگیز شدن داستان برای جامعه هدف سریال یعنی نونهالان و نوجوانان کمک می‌کند. از بازخوردها هم مشخص است که طیف گسترده‌ای سریال را نگاه می‌کنند. اما شاید با تکنیک‌هایی می‌شد آن را از شکل یک تله‌فیلم تلویزیونی خارج کرد و به یک سریال با جذابیت بیشتر در شکل روایت تبدیل کرد.

کارگردانی و عوامل ساخت فصل دوم «دیو و ماه پیشونی»

حسین قناعت بیش از دو دهه است که در حوزه کودک فعالیت می‌کند. کارش را با دستیاری کارگردان شروع کرد و حالا یکی از کارگردان‌های پرکار در زمینه کودک و نوجوان تبدیل شده. او بیشتر به دنیای فانتزی برای کودکان علاقه دارد تا روایت رئال. او در سریال «دیو و ماه پیشونی ۲» تلاش کرده با کمک مهرداد کوروش‌نیا به عنوان نویسنده با کمک گرفتن از داستان‌های کهن ایرانی و شخصیت‌های تاریخی هم ادای دینی به این قصه داشته باشند و هم برای پیش‌برد قصه فانتزی خودشان از آن‌ها استفاده کنند.

گروه بازیگران سریال به جز چند بازیگر اصلی، در دو فصل متفاوت است. علی صادقی در فصل دوم حضور ندارد. اما ستایش موسوی به عنوان شخصیت اصلی که ماه پیشونی است و نگین معتضدی در نقش آفت در دو فصل حضور دارند. ستایش موسوی یک چهره جدید و نابازیگر بود که در فصل اول معرفی شد و حالا کمی در بازیگری پیشرفت کرده. براساس تبلیغات انگار قرار است در ادامه داستان مهدی سلطانی در نقش رستم در سریال حضور پیدا کند. اما تا اینجا از نظر بازیگری چندان نمی‌توان درباره فصل دوم این سریال صحبت کرد. چون احتمالا اگر در ادامه اتفاقات بهتری برای آن نیفتد، یکی از نقاط ضعف این مجموعه گروه بازیگران آن است.

گذری در تاریخ

صجبت درباره تاریخ سرزمین و مخصوصا آدم‌های بزرگی که هرکدام برای ساخت کشور زحمت کشیده‌اند، یکی از مسایل مهمی است که به تازگی در حوزه کودک به آن توجه می‌شود. شاید دلیل اصلی که تصمیم گرفتیم به این سریال بپردازیم، روایتی متفاوت از شخصیتی مهم در تاریخ ایران در این سریال بود. ماه پیشونی در سرگردانی‌هایش در سرزمین افسانه‌ها و تاریخ کهن ایران، ناگهان با مردی روبه رو می‌شود که در حال فرار از دست ماموران است. مردی که سال‌ها برای سخت مدرسه به شکل مدرن در ایران زحمت کشید و حتی بارها تبعید و دستگیر شد. میرزا حسن رشدیه که اگر امروز همه ما توانسته‌ایم درس بخوانیم، از تلاش‌های او برای انجام این مسله مهم بوده.

کارگردانی و عوامل ساخت فصل دوم «دیو و ماه پیشونی»

حسین قناعت بیش از دو دهه است که در حوزه کودک فعالیت می‌کند. کارش را با دستیاری کارگردان شروع کرد و حالا یکی از کارگردان‌های پرکار در زمینه کودک و نوجوان تبدیل شده. او بیشتر به دنیای فانتزی برای کودکان علاقه دارد تا روایت رئال. او در سریال «دیو و ماه پیشونی ۲» تلاش کرده با کمک مهرداد کوروش‌نیا به عنوان نویسنده با کمک گرفتن از داستان‌های کهن ایرانی و شخصیت‌های تاریخی هم ادای دینی به این قصه داشته باشند و هم برای پیش‌برد قصه فانتزی خودشان از آن‌ها استفاده کنند.

 

 

گروه بازیگران سریال به جز چند بازیگر اصلی، در دو فصل متفاوت است. علی صادقی در فصل دوم حضور ندارد. اما ستایش موسوی به عنوان شخصیت اصلی که ماه پیشونی است و نگین معتضدی در نقش آفت در دو فصل حضور دارند. ستایش موسوی یک چهره جدید و نابازیگر بود که در فصل اول معرفی شد و حالا کمی در بازیگری پیشرفت کرده. براساس تبلیغات انگار قرار است در ادامه داستان مهدی سلطانی در نقش رستم در سریال حضور پیدا کند. اما تا اینجا از نظر بازیگری چندان نمی‌توان درباره فصل دوم این سریال صحبت کرد. چون احتمالا اگر در ادامه اتفاقات بهتری برای آن نیفتد، یکی از نقاط ضعف این مجموعه گروه بازیگران آن است.

گذری در تاریخ

صجبت درباره تاریخ سرزمین و مخصوصا آدم‌های بزرگی که هرکدام برای ساخت کشور زحمت کشیده‌اند، یکی از مسایل مهمی است که به تازگی در حوزه کودک به آن توجه می‌شود. شاید دلیل اصلی که تصمیم گرفتیم به این سریال بپردازیم، روایتی متفاوت از شخصیتی مهم در تاریخ ایران در این سریال بود. ماه پیشونی در سرگردانی‌هایش در سرزمین افسانه‌ها و تاریخ کهن ایران، ناگهان با مردی روبه رو می‌شود که در حال فرار از دست ماموران است. مردی که سال‌ها برای سخت مدرسه به شکل مدرن در ایران زحمت کشید و حتی بارها تبعید و دستگیر شد. میرزا حسن رشدیه که اگر امروز همه ما توانسته‌ایم درس بخوانیم، از تلاش‌های او برای انجام این مسله مهم بوده.
اینکه الفت خواهر ماه پیشونی در برخورد با رشدیه می‌گوید من این اقا را می‌شناسم و در یک پادکست درباره‌اش شنیدم، خود یکی از نکات مثبت شکل روایی قصه است. روایتی که دنیای مدرن را به درستی به تاریخ مرتبط می‌کند. اما در کنار این نکات مثبت، در برخی موارد مثل توضیحات مستیقیمی که مادر خانواده کیانی به بچه‌اش درباره شخصیت‌ها می‌دهد، شکل روایی به سمت شعارزدگی و بیانیه دادن می‌رود. که می‌شد آن بخش در دل قصه جا داده شود یا اصلی بخشی از مجاهدت‌‌های رشدیه را ببینیم. اما در مجموع اتفاق مهمی در حوزه کودک و نوجوان است و نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید