هرچند که گلادیاتور ۲ در لیست آثار ریدلی اسکات در جایگاه پایینتری نسبت به فیلمهایی همچون مریخی، گانگستر آمریکایی، هانیبال و… قرار میگیرد اما میتوان این اثر را در انتهای لیست دهتایی آثار مهم و تماشایی سال ۲۰۲۴ قرار داد.
قابل پیشبینی بود که بعد از انتشار فیلم گلادیاتور ۲ مخاطبان و علاقهمندان سینمای ریدلی اسکات، دست به مقایسه این دنباله با گلادیاتور ۱ زده و با بررسی نتیجه این قیاس ناامید و مایوس شوند. نکتهای که غالبا در مورد بسیاری از آثار دنبالهدار، امری بدیهی و روال بوده و در بسیاری از موارد نسخه اول (به دلایل متی یا فرامتنی) محبوبتر و موردپسندتر از نسخهها و دنبالههای بعد بوده است. (هرچند که به عنوان یک استثنا میتوان به فرانچایز داستان اسباب بازی متعلق به شرکت والت دیزنی اشاره کرد.
مجموعهای که همچنان در لیست بهترین و جذابترین مجموعههای پویانمایی تاریخ سینما قرار دارد) از این رو تحلیل دنبالههای آثار سینمایی عموما با نقد نسخه اول این آثار صورت پذیرفته و حتی در مواردی اسپینآفها نیز از این قیاس مستثنی نیستند. بر مبنای همین روش، مقایسه این دو اثر ریدلی اسکات که در فاصله حدودا یک ربع قرن (۲۴ سال) از یکدیگر نمایش داده شدند، نتایج واضح و مشخصی را برای مخاطب به همراه خواهد داشت.
مثلث فیلمنامهنویس فیلم اول (یعنی فرانزونی، لوگان و نیکلسون) با کمک بازی درخشان راسل کرو، نمایشی از زندگی و مبارزات ماکسیموس و روند تبدیل شدن او به یک گلادیاتور را به تصویر میکشد. فیلمی که برنده ۵ جایزه اسکار شد و در رشتههای مختلف از جشنوارههای مختلف کاندید جوایز بسیاری بود. اما در نسخه دو، اسکارپا در مقام فیلمنامهنویس تصمیم گرفت روایتگر زندگی لوسیوس (که در گلادیاتور ۱ با بازی اسپنسر تریت کلارک، پسر لوسیا و امپراتور بعدی پس از کومودوس بود) باشد و با تکیه بر توان بازیگری پل مسکال (به جای راسل کرو) دنبالهای تخیلی با کارگردانی اسکات (که با کارگردانی فیلمهای علمی – تخیلی و تاریخی به شهرت رسیده بود) به نگارش درآورد. فیلمی که با وجود فروش ۴۵۵ میلیون دلاری و قرارگرفتن در لیست ده فیلم منتخب سال ۲۰۲۴ و کاندید شدن در گلدن گلوب، از سوی منتقدان با واکنشهای نسبی مواجه شد و به واسطه اغراق در شیوه مبارزات و پرداخت اکشن مورد توجه برخی از علاقهمندان قرار نگرفت.
اما نکته قابل توجه از نظر نگارنده در این قیاس، توجه تیم سازندگان گلادیاتور ۲ در تکرار مولفههای داستانی گلادیاتور ۱ و تلاش در جهت ایجاد تهیج در مخاطب نسبت به نسخه یک این فیلم است. در واقع سازندگان با بررسی جز به جز علل محبوبیت این فیلم در میان مخاطبان سینما، سعی در تکرار مضامین داستانی و شیوههای روایی و حتی ساختاری فیلم گرفته و از این رو سعی در جلب نظر منتقدان و جشنوارهها و همینطور علاقهمندان و طرفداران نسخه اول داشتند. موضوعی که در نسخه دو به واسطه پرداختن به مسئله آشوب و سیاست، مهرورزی و نوع دوستی، عشق و خانواده سعی در تکرار روایت و خط داستانی نسخه اول داشته و از این رو این اثر را تحت شعاع خود قرار داده است.
از این رو پرداختن به ابعاد مرموز و عجیب سرنوشت و تقدیر در پایان بندی هر دو اثر، نشان از نوع جهانبینی غالب بر دنیای گلادیاتور داشته و ملحوظ نمودن این رویکرد، تعیین کننده خط فکری اصلی و غالب ماجراهای کشورها و مردمان آن است. از سویی دیگر مسئله خانواده و کشور در هر دو نسخه فیلم حائز اهمیت و تعیین کننده است. در نسخه اول ماکسیموس زخمی، قبل از مرگ قدرت را به گراکوس تفویض کرده و پس از مرگ به اجداد و خانوادهاش ملحق میشود. در نسخه دو نیز، بعد از آنکه دو سپاه آکاسیوس و گارد پرتورین ماکرینوس با هم روبهرو میشوند تلاشها برای توقف نبرد، آغاز شده و سپس فرماندهان ارتش را متقاعد میکنند تا رم متحد ساخته شود و لوسیوس برای پدر و مادرش سوگواری میکند.
هرچند که گلادیاتور ۲ در لیست آثار ریدلی اسکات در جایگاه پایینتری نسبت به فیلمهایی همچون مریخی، گانگستر آمریکایی، هانیبال و… قرار میگیرد اما میتوان این اثر را در انتهای لیست دهتایی آثار مهم و تماشایی سال ۲۰۲۴ قرار داد.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است