«ممیزی»؛ رویارویی طنزآلود با تاریکی سانسور

ممیزی» با رویکردی طنزآلود و انتقادی، به مقابله با تاریکی سانسور و اعمال سلیقه‌های غلط پرداخته و با بیانی طنازانه، مخاطب را به تفکر درباره کیفیت و ماندگاری آثار فرهنگی و هنری دعوت می‌کند.


 

هرچند که سابقه فعالیت وحید آقاپور در تئاتر به اواخر دهه ۷۰ باز می‌گردد و حدود ۱۰ سال بعد و در سال ۱۳۸۷ فعالیت جدی او در تلویزیون و سپس سینما آغاز شده است، اما عمده شهرت این بازیگر در میان مردم، مدیون تاک‌شو ممیزی و استمرار فعالیت او در ۴ فصل این مجموعه، به دنبال محبوبیت در میان مخاطبان شبکه‌های اجتماعی بوده است. سریالی که در سال ۱۴۰۳ به کارگردانی و بازیگری حامد جوادزاده، با رویکردی انتقادی نسبت به اعمال نظرهای سلیقه‌ای و غلط متولیان کارنابلد و غیرمتخصص، کمدی تلخ و سیاهی را پیش‌روی مخاطبان قرار داد تا با طرح مسئله سانسور، در عین سرگرم کردن مخاطب، او را وادار به تفکر جدی در عمق تاریک و ترسناک تفکر جرح و تعدیل کرده و تلاش کند با زبان طنزآلود و مطایبه، به استیضاح سانسورچی بپردازد.

نکته مستتر و نهان در دل مجموعه ممیزی، تمیز دادن اثر فاخر و ارزشمند با اثری کم‌مایه و مبتذل است. در واقع با رویکردی جامع‌تر و دقیق‌تر، تفکر بالا به پایین ممیز مجموعه با آثار و اشخاص مورد بحث، ناخودآگاه در راستای تحلیل و قضاوت مخاطب در رویارویی با اثری ماندگار یا یک‌بارمصرف قرار گرفته است. این الگو با کمک بیان بی‌پروا و در عین حال مغرضانه ممیز در مواجه با اثر در حال بررسی و قضاوت، به مسیری برای فهم تفاوت سطح کیفی محصول یاد شده در ذهن و روان تماشاگر منتج شده و بدین شکل با واکاوی طنازانه و غیر متعارف اثر، رویارویی بی‌پرده و بدون واسطه‌ای میان مخاطب و اثر به وجود آمده است؛ مواجه‌ای که بر کیفیت برخی تولیدات فاخر سمعی و بصری صحه گذاشته و تایید و تصدیق قطعی و بدون تعارفی در ذهن مخاطب نسبت به علل محبوبیت و ماندگاری یک اثر به وجود آورده است.

اما نکته قابل تامل و حائز اهمیت در ساخت و تولید محصولات فرهنگی مشابه ممیزی، توجه ویژه به متن و پرهیز از آفت افتادن به ورطه تکرار است. در واقع به واسطه شکل و شیوه ساخت اثری همچون ممیزی و به دلیل محدودیت‌های ساختاری و محتوایی این گونه آثار، احتمال پیروی از یک الگوی تکرارشونده که در نهایت منجر به ایجاد یک چرخه کسالت‌بار خواهد شد وجود داشته و به تبع آن، از دست رفتن مخاطب و دلزدگی تماشاگر در ادامه روند تماشای این گونه آثار محتمل خواهد بود. از این رو پرداختن به موضوعاتی متنوع و در عین حال چالشی که مسئله روز فرهنگ و هنر بوده و بتواند برای مخاطب فهیم و پیگیر این حوزه جالب توجه باشد و در میزانسن تکراری این گونه آثار، کنجکاوی برانگیز و تماشایی شود از اصول اصلی تولید این آثار بوده و دلیل مهمی برای استمرار محبوبیت و مقبولیت این مجموعه ها خواهد بود؛ اصلی که بدون وجود خلاقیت و پیگیری مصرانه موضوعات پراهمیت توسط سازندگان این قبیل آثار میسر و مقدور نخواهد بود.

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید