محمد خزائی رییس سازمان سینمایی در دولت سیزدهم پس از تغییر دولت در گفتگو با رسانهها به مهمترین دستاوردهای حضور خود در سه سال مدیریت سازمان سینمایی اشاره کرد.
محمد خزائی رییس سازمان سینمایی در دولت سیزدهم پس از تغییر دولت در گفتگو با رسانهها به مهمترین دستاوردهای حضور خود در سه سال مدیریت سازمان سینمایی اشاره کرد اما در نهایت با حضور در برنامه هفت به دفاع از عملکرد سه ساله خود پرداخت و دوران مدیریت خود را یکی از پرچالشترین دورههای مدیریت فرهنگی در کشور خواند. در این گزارش به مهمترین دستاوردهای رئیس سازمان سینمایی از زبان خودش میپردازیم.
ادغام جشنواره ملی و جهانی فجر
ابتدا من از آقای میرکریمی تشکر میکنم. ما پیش از این جشنواره بینالمللی فیلم فجر داشتیم که آثار ایرانی و خارجی کنار هم قرار میگرفتند و این جشنواره در دهه فجر در ایران برگزار میشد. جداسازی این دو جشنواره به بهانه اینکه یک جشنواره معتبر در حوزه بینالمللی برگزار کنیم پس از چند سال موفقیت آمیز نبود؛ زیرا تماشای آثار خارجی در اولویت مردم ما نبود. وقتی شما کارنامه دو جشنواره را بررسی کنید، میبینید که به اهداف خودشان نرسیدند. به این دلیل که مخصوصا در جشنواره بینالمللی به هرحال ما در فیلمهایمان ممیزی داریم و این مساله تاثیرگذار بود. این تصمیم را من به صورت شخصی نگرفتم و با گروههای مختلفی این موضوع را بررسی کردیم و درنهایت به این نتیجه رسیدیم که جشنواره فیلم فجر با همان روند گذشته برگزار شود.
ممنوع الکار شدن ۳۰۰ سینماگر
ما ۳۰۰ نفر ممنوع الکار در سینما نداریم و این خبر را اشتباه اعلام کردند. ممنوع الکاریهای دولت در حوزه سینما ۳۰ نفر هم نمیشوند. از آقای سعید حجاریان میخواهم که سفیدشویی نکنند. نگذارید بگویم که خود آقای حجاریان در آن دوره چه کردند با هنرمندانی مانند بهرام بیضایی. از شما خواهش میکنم مطالعاتتان را بیشتر کنید. زمانی که وارد سینما شدم حدود ۴۰۰ و خرده نفر ممنوعالکار بودند. ممنوعالکاری هیچ ارتباطی با وزارت ارشاد در هیچ دورهای از دولت ندارد و باید یک جای قضایی حکمی صادر کند تا براساس آن یک هنرمند ممنوعالکار شود و این یک تصمیم شخصی نیست. ما سعی کردیم تا جایی که میتوانیم اجازه ندهیم دستگاههای امنیتی وارد فضای سینما شوند و ما خودمان با هنرمندان وارد گفتگو شویم. ما خودمان با نزدیک به ۲ هزار نفر از هنرمندان وارد گفتگو شدیم تا مشکلشان حل شود اما برخی هنرمندان پروندهشان کاملا امنیتی شده بود و از عهده ما خارج بود. در آن شرایط هم خود آقای اسماعیلی بارها جلسات متعددی برگزار کردند تا مشکلات هنرمندان مرتفع شود و با دستگاههای مختلف رایزنی میکردند. یک عدهای از این ۳۰ نفر ممنوع الکار مربوط به هنرمندانی است که کشف حجاب کردند. برخی از این هنرمندان در خارج از کشور هستند و دائما علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکنند. به طور مثال در کشور ما حجاب یک قانونی دارد و ما نمیتوانیم وعده الکی بدهیم تا شخصیت خوبی از خودمان بسازیم. ما بارها اعلام کردیم اگر برخی هنرمندان خانم حجاب را رعایت کنند کاملا فضای کار برایشان فراهم است اما عده ای قبول نمیکنند. ما هم نمیتوانیم فیلم بدون حجاب روی پرده سینما ببریم. آقای امیر جدیدی ممنوعالکار نیستند و همین الان برای کار جدیدشان قرارداد بستند.
ایجاد عدالت فرهنگی
من پیشتر در مصاحبهای اعلام کردم که سینمای ایران دست حدود ۳۰ نفر است که خودشان را کدخدای سینما میدانند. همانجا اعلام کردم که این شرایط را عوض میکنم زیرا همه هنرمندان باید شرایط و امتیازات یکسانی داشته باشند. من ثابت میکنم که اکنون این عدالت فرهنگی را ایجاد کردهام و هیچکس در شوراهای مختلف ذینفع نیست. اینگونه نیست که اکرانهای نوروز در اختیار یک شرکت پخش باشد. من اکنون به جرات به شما میگویم که در سینمای ایران هیچ رانتی وجود ندارد.
۱۰ درصد تولید سینمای ایران کمدی است
رییس سازمان سینمایی درباره سیطره فیلمهای کمدی در سینمای ایران گفت: وقتی شرایط سینما ایدهآل میشود ما فراموش می کنیم که در چه شرایطی بودیم. ما تا به امروز به ۲۵۵ فیلم پروانه ساخت دادیم. در این میان مجموعه فیلمهای کمدی ما ۲۶ فیلم بود که پروانه ساخت گرفت یعنی ۱۰ درصد. برای فیلم اجتماعی ۵۰ پروانه ساخت صادر شد. برای فیلمهای خانوادگی ۴۵ فیلم پروانه ساخت گرفتند و ژانرهای تاریخی، ورزشی و… هم داشتیم. ما از همان ابتدا توجه به مساله تنوع ژانر را در دستور کار داشتیم. اینکه ما سایر ژانرها را نمیبینیم به این دلیل است که فیلمهای کمدی در فروش بهتر عمل میکنند. ما دورهای هم داشتیم که فیلم کمدی ساخته میشد اما مردم استقبال نمیکردند. ما با یک پدیده اجتماعی به نام کرونا مواجه بودیم که مردم را با مشکلات روحی و روانی مواجه کرد. یک مدیر آگاه حتما این خلاء را با فیلمهای کمدی پر میکند تا حال مردم خوب شود. مساله دیگر اینکه در این چندسال آیا کسی درخواست کرده است که ما به او پروانه ساخت نداده باشیم؟ درواقع کسی از بزرگان سینمای ایران و فیلمسازان اجتماعی ما نیامد که درخواست پروانه ساخت بدهد. این کمکاری فیلمسازان است و من از هنرمندان درخواست میکنم که بیایند و فیلم خوب بسازند. اگر وضعیت سینما اکنون اینگونه شده است به ریلگذاریها در یک زمان (دیگر) برمیگردد. زمانی دوستان قهرمان را از سینمای ما گرفتند و به مضامین سیاه و فیلمهای جشنوارهای روی آوردند. این دوستان اکنون باید پاسخگو باشند. زمانی من تهیهکنندگان را صدا میکردم و به آنها تضمین میدادم که اگر کف قیمت را نفروشند خسارت آنها را پرداخت میکنم. من اینگونه سینما را سرپا نگه داشتم. سرمایهگذارها از سینما فرار کردند زیرا سینما راکد شده بود و خیلی از فیلمسازان ما به سمت پلتفرمها رفتند.
تهیه مسکن برای اهالی سینما
در حوزه مسکن ما سعی کردیم که برای هنرمندانی که مسکن ندارند یک منزل تهیه کنیم تا اینکه به شهادت آقای رئیسی برخورد کردیم. من در افطاری هم اعلام کردم که مشکل بیمه بازنشستگی سینماگران را حل کردهایم. شما همه وظایف را از دولت نخواهید بلکه صنوف هم یک نقشی دارند. باید این مساله را درک کنیم که مخاطب، دولت و صنوف هرکدام یک حق و حقوقی دارند. برخی افراد در سینما یک حب و بغضی نسبت به دولت دارند و آماده یک جرقه برای براندازی نظام هستند. صنوف باید در زمینه بیمه بیکاری هنرمندان وظایفی را برعهده بگیرند و مدام از دولت توقع نداشته باشند.
ماجرای بنیاد ملی پویانمایی و سند ملی سینما
پیشنهاد تأسیس بنیاد ملی پویانمایی در سازمان سینمایی مطرح و در شورای هنر تاسیس شد. در آنجا اعلام کردند که میخواهند این شورا زیرنظر وزیر ارشاد مدیریت شود، اما درخواست ما این بود که تحت نظر سازمان سینمایی باشد. متاسفانه طی اقدامی بنیاد ملی پویانمایی مستقل شد. بعدها این اختلاف وجود داشت که مدیر بنیاد ملی پویانمایی قبول نمیکرد که تحت نظر سازمان سینمایی اداره شود. همانطور که من مخالف جدایی پلتفرمها از سازمان سینمایی بودم. قرار بود طبق پیگیریهای وزیر ارشاد در دولت قبل بنیاد ملی پویانمایی زیرمجموعه سازمان سینمایی باشد که متأسفانه به تغییر دولت برخوردیم. با اکران فیلم خارجی در دولت سیزدهم موافقت شد اما متأسفانه فیلمی درخواست اکران نداد که کپی رایت داشته باشد. سند ملی سینما در دولت سیزدهم تصویب شد که بحثهایی دارد و قرار است که مشکلاتش مرتفع شوند.
برنامه توسعه و افتتاح ۲هزار سالن سینما
در برنامه توسعه چهار سال دوم حداقل دو هزار سالن سینما باید افتتاح میکردیم. بدین صورت که رئیسجمهور در هر سفر استانی خود به استانهای فاقد سالن سینما بودجهای را برای این کار اختصاص میدادند. وقتی ما میگفتیم که زیرساخت ما مشکل دارد یعنی اینکه محصولات فرهنگی ما اصلا به برخی شهرستانها نمیرفتند. روز اول که به سازمان سینمایی آمدم مشکلات را بررسی کردیم و در شهرستانها شورای عالی سینماها را احیا کردیم. ازجمله کارهای ما در ۴ سال اول این بود که از فضای فیبر نوری برای انتقال فیلمها استفاده کنیم و هارد حذف شد. من باید از آقای انتظامی برای ایجاد سامانه سمفا تشکر کنم. آقای زینالعابدین در بنیاد سینمایی فارابی روی ساخت اولین فیلم با هوش مصنوعی کار میکردند. در چهار سال دوم ما باید دو هزار سالن افتتاح میکردیم. آوردن حداقل ۸۰ میلیون مخاطب به سینماها هدف ما بود که این مهم از طریق سینماکارت اتفاق میافتاد. یک مساله دیگر این بود که درصدی از ورود کالاهای خارجی به ایران را به بازنشستگان اختصاص دهند تا مشکل معیشت هنرمندان حل شود. شعار ما این بود که سینمای ایران فقط مخصوص ایران نیست. ما قوانین را تسهیل کردیم و به عنوان مثال اکنون تهیهکننده استانی داریم. در جشنواره فیلم فجر پارسال چهار کارگردان استانی داشتیم. برای اولینبار مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و بنیاد فارابی امور مربوط به استانها دارند و در مرکز گسترش ۴۰ درصد بودجه را به استانها اختصاص دادند. ما آموزش آنلاین رایگان در استانها داشتیم. تا جایی که توانستیم و امکانات داشتیم تلاش کردیم. اگر آقای اسماعیلی توجه ویژهای به سینما نداشتند و ما از جاهای دیگر بودجه تأمین نمیکردیم، نمیتوانستیم این برنامهها را اجرایی کنیم. مسلما اگر معیشت و اقتصاد سینما بهتر نمیشد ما نمیتوانستیم به مسائل دیگری توجه کنیم.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است