صندلی سیاسی با صندلی سینمایی فرق دارد و کاش یک روز این تمایز بین این دو مشخص شود.
جبار آذین نویسنده و منتقد سینما با اشاره به وضعیت سینمای ایران در سالهای بیان کرد: بیش از سه دهه است که سینمای ایران متاثر از سیاست و در چارچوب سینمای دولتی اداره و مدیریت میشود؛ موضوعی که سالهای سال است که در جهان منسوخ شده است. این یک آسیب بسیار جدی است و از همین رو اغلب مدیران و مسئولان آن بیش از آنکه به جامعه فرهنگ و هنر و سینما تعلق داشته و در این حوزهها دارای دانش و تخصص باشند، دارای گرایشها و تمایلات سیاسی هستند.
این منتقد سینمایی اضافه کرد: ما نتیجه این دخالتهای سیاسی را دیدهایم و بهطبع این موارد همیشه موانع بزرگی بر سر راه، توجه و اداره و تعالی هنر و هنرمندان بوده است. صندلی سیاسی با صندلی سینمایی فرق دارد و کاش یک روز این تمایز بین این دو مشخص شود.
آذین افزود: گاه در طی این مسیر، مسئولان سینما به دلایل نگره و تعلقات دولتی، راه تفریط را پیموده و از حال و احوال سینما و سینماگر غافل شدهاند.
وی در خصوص سینمای ایران در دوره معاونت سینمایی در دولت پیشین اظهار داشت: در دوران حضور محمد خزاعی و یارانش که البته برخی از آنها همچنان بر اساس نگرش دولت چهاردهم که شعار وفاق ملی است؛ در سازمان سینمایی حضور دارند، علارغم انتظارها سینما همچنان حال خوشی نداشت و نوعی انحصارگرایی بر کار مدیران آن دوره حاکم بود.
این منتقد با بیان این مطلب که بعد از دوره کرونا، مدیران معاونت سینمایی تلاش کردند که پای مخاطب به سینما باز شود و برای تحقق این هدف بیش از پیش پای کمدی به پردهها باز شد گفت: عمدتا تولید برخی فیلمهای عامه پسند و تولیدات موردپسند آنها توسط سینماگران مورد توجه آنها، در دستورکار قرار گرفت و تنوع موضوعی و ژانری به هیچوجه در سینما وجود نداشت تا جایی که اکثر سینماگران بیکار و خانهنشین شده بودند.
آذین با اشاره به دستاوردهای دوره پیشین نیز خاطرنشان کرد: با این حال یکی از دستاوردهای مهم دوران آنها، وحدت و یکپارچه شدن جشنواره فیلم فجر بود که متاسفانه در دولت جدید و صندلینشینان مسئولان تازه سینما، این جشنواره باز هم مانند چند سال قبل به دوتکه و «جشنپاره» تبدیل شده است.
وی تاکید کرد: شاخصه بیشتر متولیان و مسئولان سینما که شامل روسا و مدیران کنونی هم میشود، این است که بهرغم شعارهایشان، متاسفانه باید بگویم که اشتباهی هستند! یعنی صاحب تخصص سینمایی نیستند. موقعی میتوانند صاحب سینما باشند که از بدنه آمده باشند نه اینکه فقط و فقط به خاطر مناسبات سیاسی به این صندلی رسیده باشند.
جبار آذین در پایان گفت: برخی از سینماگران امید داشتند که در دولت آقای پزشکیان توجه به هنر و هنرمند و فرهنگ مهم تلقی شود اما با انتصابهای غیرکارشناسی مسئولان سینما و ابقای بعضی از ناکارمدهای سابق در سازمان سینمایی تمام این امیدها نقش برآب شده است. متاسفانه مسیری که امروز در سینما طی میشود مانند دورههای قبل، بیراهه است و جز آسیب و تخریب سینما و نابسامانتر شدن اوضاع آن و سینماگران ثمری ندارد. البته این نگاه من است و امیدوارم در عمل حال سینما و سینماگران بهتر شود.
جبار آذین
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است