کمال تبریزی:

رویای همیشگی‌ام ساخت سریالی با لایه‌های مختلف مفهومی بود

رویای همیشگی من در ساخت آثار نمایشی ساختاری بوده و هست که حاوی لایه‌های مختلف مفهومی برای گروه‌های متفاوت مخاطبین در رده‌های گوناگون باشد.

پخش سریال سرزمین مادری به دلیل حواشی آن با وقفه‌ای ۱۰ ساله مواجه شد و صداگذاری و دوبله روی بعضی از بخش‌ها و حذف بعضی از صحنه‌ها بود که نهایتا نمایش آن را ممکن کرد. صحبت درباره مسائلی که حواشی این سریال را ایجاد کرد می‌تواند مبسوط و چالش‌برانگیز باشد و حتی هنوز هم بد نیست که در فضای آرام و عالمانه این مباحث ادامه پیدا کنند اما به هر حال حتی اگر شدت واکنش‌ها یا شکل‌شان را بتوانیم نقد کنیم، نمی‌توان کتمان کرد که اساس طرح شدن‌شان بی‌معنا نبود. تماشای سریال سرزمین مادری شبیه به تماشای یک آلبوم قدیمی از بازیگران سینمای ایران هم هست. انبوهی از ستاره‌ها در این مجموعه گرد هم آمده‌اند تا به‌یاد بیاوریم که روزگاری پاتوق بهترین‌های هنر نمایش در پروژه‌های بزرگ تلویزیون بود. چیزی که امروز در مقیاس بسیار کوچک‌تر به شبکه نمایش خانگی منتقل شده است. شبکه نمایش خانگی هرگز نه می‌تواند سریالی تاریخی در این ابعاد و تا این حد فرورفته در عمیق‌ترین لایه‌های تحلیل سیاسی و اجتماعی بسازد و نه دغدغه‌هایی که عموما در آن فضا وجود دارد، مطابق با چشم‌اندازی است که می‌توان در مجموعه‌هایی مثل سرزمین مادری دید. متاسفانه سریال خوش‌ساخت کمال تبریزی در فصل سوم با افت مواجه شد تلویزیون هم با پخش نامنظم و عدم تبلیغات به دیده نشدن یک اثر فاخر کمک کرد.

کمال تبریزی، کارگردان سریال تاریخی «سرزمین مادری» درباره داستان این اثر که به تاریخ معاصر ایران می‌پردازد، می‌گوید: فیلم نامه، داستانی را روایت می‌کند که بستر وقایع آن متکی بر نقل تاریخ معاصر است و همراهی و همذات‌پنداری با قهرمان قصه به نوعی روایتگر تاریخ پرفراز‌ و‌ نشیب ایران در دوران سخت و پرزحمت معاصر نیز خواهد بود.

کارگردان فیلم سینمایی مارمولک ادامه می‌دهد: همین موضوع بر جذابیت قصه افزوده و آگاهی مخاطب درباره گذشته‌ای پر‌افتخار از سرزمین کهن ایران را به‌دنبال داشته است. البته نکته مهم در روایت فیلمنامه و تفاوت اصلی آن با سری‌های مشابه در این بود که در خلال جذابیت حوادث، تاریخ معاصر ایران نیز کاملا در خاطر بینندگان سریال باقی می‌ماند و احتمالا او را به این نتیجه می‌رساند که فرهنگ و آداب ایرانی‌جماعت، ریشه‌هایی عمیق در گذشته‌های دور این سرزمین دارد.

این کارگردان در ادامه با اشاره به قصه فیلمنامه و تغییرات در آن می‌گوید: اکثریت قریب به اتفاق کارگردان‌ها نمی‌توانند ادعا کنند که  تمام چیزهایی را که در ذهن آن‌ها یعنی در فیلمنامه شکل گرفته است به تصویری کامل تبدیل کرده‌اند. چون قطعا تصویر بازسازی شده که به سمت تصویر ذهنی میل می‌کند هرگز یا به سختی بر آن منطبق می‌شود. در اکثر مواقع اتفاق‌هایی رُخ می‌دهد که اجازه این انطباق کامل را نمی‌دهد. مگر این که موقعیت خاص و ویژه‌ای به شما اعطا کنند! با وجود این همه متغیر محاسبه دقیق کردن و چرتکه انداختن در هنر معنا ندارد. اگر در نگاه اول فیلمنامه‌ای شما را تحت‌تأثیر قرار داد باید به حس خودتان اعتماد کنید اما اگر تحت‌تأثیر قرار نگرفتید بهتر است فراموشش کنید. باید به اولین تأثیر از یک نوشته کاملا وفادار باشید.

تبریزی در ادامه با اشاره به روایت مسائل تاریخی از خلال داستان می‌گوید: در وهله اول واضح است که این موضوع دغدغه اصلی نویسنده رمان بوده است و باید قبول کرد که به بهترین نحو ممکن از پس این کار دشوار و متفاوت برآمده است اما برای من صرف نظر از روایت تاریخ معاصر، لحظات انسانی و درام اجتماعی و خلق تنش‌های جذاب و هنرمندانه بین شخصیت‌های داستان مهم‌تر و تعیین‌کننده‌تر بود. رویای همیشگی من در ساخت آثار نمایشی ساختاری بوده و هست که حاوی لایه‌های مختلف مفهومی برای گروه‌های متفاوت مخاطبین در رده‌های گوناگون باشد و سریال سرزمین مادری نمونه مناسب و قابل ذکر از این نوع نادر در میان آثار نمایشی است.

کارگردان فیلم سینمایی لیلی با من است در پایان با اشاره به حجم انبوه بازیگران حاضر در این فیلم نیز می‌گوید: دو عامل مهم در این زمینه کاملا موثر بود و باعث می‌شد که امکان حضور بازیگران سرشناس و ارزنده در جمع سایر هنرمندان فراهم شود، اول فیلمنامه خوب و حضور نقش‌ها و شخصیت‌های جذاب و متفاوت در داستان پرکشش و عمیق سریال، خاطر بازیگران شاخص را به خود جلب می‌کرد و آنان را مشتاق پذیرش نقش و اجرای متفاوت آن می‌کرد. دوم این‌که زمان طولانی تولید و روزهای فیلمبرداری این امکان را راحت‌تر فراهم می‌کرد که بازیگران خوب و در عین حال پرمشغله فرصت حضور در پروژه و اجرای نقشی مشخص را با برنامه‌ریزی دقیق جلسات فیلمبرداری پیدا کنند. همین جا باید اضافه کنم که حضور این عزیزان و توانایی آنان در اجرای متفاوت و جذاب نقش‌ها کمک قابل‌توجهی برای ما بود و بسیاری از لحظات دراماتیک و تراژیک سریال حاصل ساعت‌ها بحث و طراحی مشترک با این بازیگران توانا و خبره در تجربه و تخصص آنان بود.

کلید واژه:
گروه بندی: دسته‌بندی نشده

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید