توجه به جزئیات و بروز احساس خالصی که در تمام اجزای انیمه جاری است به یک فانتزی قابلباور و مسحورکننده تبدیل شده که از غوطهور شدن در زوایای هنری، دغدغههای فکری و ابعاد حماسیِ الهامبخش آن نمیتوان بهسادگی عبور کرد.
مشخصات انیمه:
خلاصه داستان
بعداز یک دهه ماجراجویی و شکست دادن پادشاه شیاطین، گروه قهرمانان شامل فریرن (یک الف جادوگر)، هیمل قهرمان (انسانی مبارز)، آیزن (یک دورف جنگجو) و هایتر (کشیشی دائمالخمر) پیروزمندانه به پایتخت سلطنتی بازگشتهاند. نتیجهی این ماجراجویی ده ساله بازگشت صلح و آرامش به جهان است. با اینحال دورانی را که فریرن با این گروه گذرانده تنها بخش کوچکی از عمر طولانیمدت و جاودانهمانند او به عنوان یک اِلف است. پس فریرن با جدایی از گروه قهرمانان قول میدهد که پنجاه سال بعد دوباره آنها را ملاقات کند و سفرش را بهتنهایی برای کشف طلسمها و جادوهای مختلف ادامه میدهد. حس متفاوت فریرن از سرعت گذر عمر باعث شده است تا احساس پررنگی نسبتبه تجربیاتی که با دوستانش پشتسر گذاشته نداشته باشد. اما انگیزهی تغییر در دنیای ذهنی فریرن درست نیم قرن بعداز شکست دادن پادشاه شیاطین و در دیدار دوباره با همراهان سابقش، که حالا سالخورده شدهاند، شروع به شکلگرفتن میکند و داستانپردازی انیمه فریرن تازه از اینجا آغاز میشود.
هر سال انیمههای پرتعدادی پخش میشود اما همیشه تعداد کمی مثل انیمه فریرن وجود دارند که راه خود را برای ماندگار شدن، از دیگران جدا میکنند. فریرن در نگاه دقیقتر، جدای از نقشآفرینی قهرمان داستان خود، در میان هجوم سریالی انیمههای مختلفی که به هر بهایی ساخته میشوند هم یک ناجی است. حتی با اکتفا به همین فصل اول، این ادعایی است که به ثمر نشسته و فقط باید در مورد چگونگی آن بحث کرد. درست مثل سیر جالبتوجه داستان که تازه بعداز شکست دادن بزرگترین دشمن دنیای فانتزیاش به آن پرداخته میشود، ما هم با واقعیتی مواجه هستیم که باید مسیر عبور از آن را توضیح و به یک شرایط پسا-رستگاری بسط دهیم.
در بررسی این درخشش بزرگِ انیمهی فریرن ابتدا باید به گروه قهرمانهایی بپردازیم که بودنشان در کنار هم توانست به این اوج باشکوه تبدیل شود. قهرمانهایی که هر چند وقت یکبار، باید در مسیر خود یک تندیس یادبود خلق کنند تا بلکه فراموش نشوند.
استودیو مدهاوس اولین اسمی است که دوباره با فریرن به یک قهرمان تبدیل شده است. مردِ کهنی که شاید از دوران اوج و پرکاری خود فاصلهی محسوسی گرفته باشد، اما باز هم با ساخت انیمهی فریرن نشان میدهد حداقل در مورد انیمه میتوان گفت که مهم است چه کسی رئیس اجرایی آن باشد. وسواس مدهاوس در ساخت یک اثر مهم شونن، که همچنان باوجود قواعد شناختهشدهی ژانرش حرف برای گفتن دارد، شانس بزرگی در شکلگیری این اقتباس از مانگای فریرن بوده است. ببینید چطور انیمهی فریرن در کارنامهی کیچیرو سایتو در مقام کارگردان انیمه و توموهیرو سوزوکی در نقش نویسندهی فیلمنامهی آن به نقطهی عطفی غیرقابلانکار تبدیل شده است.
انسجام و یکپارچگی ساختار انیمه فریرن بهسختی از مسیر محکمی که در آن قرار دارد خارج میشود. توجه به جزئیات و بروز احساس خالصی که در تمام اجزای انیمه جاری است به یک فانتزی قابلباور و مسحورکننده تبدیل شده که از غوطهور شدن در زوایای هنری، دغدغههای فکری و ابعاد حماسیِ الهامبخش آن نمیتوان بهسادگی عبور کرد. فریرن خرمنی انبوه از تمام آن چیزهایی است که انیمه با آن به جایگاهی شایسته و فاخر در هنر انیمیشن دست یافته است، خرمنی که گهگاه آتش به جان آن میافتد.
این اتفاق ویژه در به ثمر نشستن دنیای فریرن حتی برای کانههیتو یامادا، نویسندهی مانگای اثر و تسوکاسا آبه که تصویرسازی آنرا برعهده داشته هم رخ داده است. از توصیه ویراستار مانگا به یامادا برای همکاری با یک تصویرگر مستقل تا آشنایی و همکاری با آبه، انگار که جادوی ابدی شامل حال این روایت متفکرانهی برآمده از دل میراث رایج ژانر فانتزی شده است.
اگر سازندههای انیمه را قهرمانهای دنیای انیمه درنظر بگیریم آثاری که آنها میسازند، همانند تندیسهای یادبودی که فریرن و همراهان سفر تازهاش در مسیرشان با آن موجه میشوند، نشانههایی هستند از کسانی که روزگاری با قدرت و مهارت خود نجاتبخش این مسیر بودهاند. نمادهایی که متأسفانه در طول زمان غبار فراموشی و کهنگی به روند حذف شدن آنها در نگاه نسل جدیدتر منجر شده است.
فریرن انیمهای است که در ابعاد مختلف از یک فرآیند تکامل سر برآورده است درحالیکه دربرابر بازیافت شرمسارانه از کلیشههای ساختاری نخنما و فرمولهای داستانی سطحی ایستادگی کرده و حتی از توسل به هر پاداش نامتعارف مثل فنسرویسها در اصول خود اجتناب میکند. این استقامت پیروزمندانه همان چیزی است که موجب رشد خواستههای مخاطب با شکلگیری یک اثر فاخر و البته جذب طیف گستردهتر طرفداران میشود. بهعلاوه شرح وقایع و داستانسرایی بعداز شکست رأسِ شر در دنیاهای فانتزی، برداشت متفاوت و جالبی از ژانر فانتزی است که در انیمه فریرن: فراتر از پایان سفر به آن پرداخته شده. اما اصولی که در طول انیمه موردتوجه قرار دارد دقیقا همانطور که بهنوعی در نامگذاری انیمه هم مورد تأکید قرار گرفته به مسألهای فراتر از پایان یافتن یک ماجراجویی قهرمانی مربوط است. چراکه گروه قهرمانان به وظیفه و هدف خود رسیدهاند و حالا باید به این فکر کنند که از این پس باید با باقیماندهی زندگی خود چه کنند.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است