• کد خبر: 11304
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:22 مرداد 1403 ساعت: 16:07

افزایش ۳۰ درصدی توجه به سینما در غرب کشور

پردیس سینما آزادی کرمانشاه با رشد ۳۰ درصدی مخاطبان خود در چهار ماه ابتدای سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد بالایی داشته است .



محمدجواد کنجوری مدیر امور سینمایی حوزه هنری کرمانشاه از افزایش ۳۰ درصدی توجه به سینما در این استان و استان‌های غربی کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: سینما می‌تواند در کاهش معضلات اجتماعی نقشی پررنگ ایفا کند. آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی ماهنامه صبا با این مدیر سینمایی در استان کرمانشاه است.

 

پردیس سینما آزادی کرمانشاه، به عنوان یکی از مهم‌ترین سینماهای غرب کشور چه میزان از مخاطبان سینما  را از آن خود کرده است؟

این پردیس سینمایی با رشد ۳۰ درصدی مخاطبان خود توانسته است در چهار ماه ابتدای سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد بالایی داشته است و تعداد مخاطبان آن به ۸۲ هزار نفر و فروش بیش از ۳۵ میلیارد ریال رسیده است. این سینما تنها با داشتن ۵۳۷ صندلی و دو‌ رقیب سینمایی جدی در استان توانسته به این رقم برسد، به‌طوری که در اکثر جشنواره‌ها اعم از فیلم فجر، اکران‎های مدارس و… در رتبۀ نخست قرار دارد. خوشبختانه امسال سینما آزادی در زمرۀ ۴۰ سینمای پرمخاطب کشور قرار گرفت و نشان می‎دهد مردم این خطه از کشور بسیار علاقه‌مند به این صنعت هستند، بنده نیز با تلاش همکارانم در استان سعی کردیم میزانی خوبی از مردم داشته باشیم.

برآورد شما از وضعیت زیرساختی و فروش بلیط این پردیس سینمایی چگونه است؟

پردیس سینما آزادی کرمانشاه می‌تواند از وضعیت زیرساختی مناسب‌تری برخوردار باشد و مسئولان استانی می‌توانند ما را در پروسۀ تعویض صندلی‌های این سینما و برخی بازسازی های جزئی یاری دهند. پردیس سینمایی آزادی کرمانشاه تنها مرکز و پاتوق فرهنگی شهر است که با حمایت‌های مؤسسه فرهنگی و تبلیغاتی بهمن سبز از به‌روزترین سیستم صوت و تصویر نیز برخوردار است. در راستای استقبال همشهریان از سینما چند سالی است که پروژۀ احداث پردیس پیروزی کرمانشاه را شروع کرده‌ایم و سرمایه‌گذار بخش خصوصی با مبلغ یک هزار میلیارد ریال وارد عمل شده است و این پروژه به همت حوزه هنری در حال انجام است که در صورت احداث بخش دیگری از سرانه سینما در استان کرمانشاه تامین می‌شود.

ظرفیت اقتصادی امروز سینماها به ویژه سینما آزادی کرمانشاه چگونه است؟

ما سعی کرده‌ایم از ظرفیت تبلیغات و فعال شدن مراکز جانبی جدید در این سینما نیز به صورت ویژه استفاده کنیم و فضاهای اقتصادی این پردیس علاوه بر پخش و اکران سینمایی توسعه یابد. اساس توسعه پایدار فرهنگی در هر شهر، برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی برای ارتقای فرهنگ است به همین دلیل از همه مسئولان استانی نیز دعوت می‌کنیم تا ما را برای رسیدن به این هدف همراهی کنند.

آیا سینما می‌تواند در راستای کاهش معضلات شهری نقش مؤثری داشته باشد؟ این مسئله در استان کرمانشاه چگونه است؟

سینما قطعاً نقش مهمی دارد و می‌تواند قطب فرهنگی شهر محسوب شود و اگر دنبال زنده کردن ارزش‌ها و اهداف فرهنگی باشیم، باید تمامی متولیان فرهنگ و هنر یک استان همدلانه در کنار یکدیگر تلاش کنند. سینما متعلق به اقشار مختلف جامعه است و باید شرایطی فراهم گردد تا عموم مردم بتوانند از آن استفاده کنند. ما نیز تلاش کرده ایم در راستای وظیفه ترویجی و فرهنگی خود علاوه بر تبلیغات جذاب و در نظر گرفتن یارانه، تخفیف قیمت بلیط و… به جهت بهره‌مندی تمامی اقشار برای دیده شدن آثار برای مردم کم برخوردار شرایط بهتر و کم هزینه‌تری را برای مردم شریف استان کرمانشاه ایجاد کنیم.

ساخت پردیس‌های فرهنگی چند منظوره خانواده محور می‌تواند در توسعۀ سینماهای استانی نقش به سزایی داشته باشد، نظر شما چیست؟

از برنامه‌های جدید توسعه سینماهای موسسه فرهنگی و تبلیغاتی بهمن سبز حوزه هنری، ساخت پردیس های خانواده محور است که توسط همکاران بنده در موسسه اجرا شده و می‌شود. حوزه هنری به عنوان یکی از نهادهای فرهنگی و هنری در ایران، به ترویج و توسعه هنرهای مختلف می‌پردازد. پردیس‌های خانواده محور نیز فضایی برای فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری به ویژه برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند تا در محیطی آرام و مطمئن از مجموعه خدمات فرهنگی و هنری بهره مند شوند، در واقع این پردیس‌ها معمولاً به ارائه برنامه‌های آموزشی، تفریحی و هنری برای تمامی اعضای خانواده می‌پردازند و هدفشان ارتقاء فرهنگ و همکاری بین اعضای خانواده است. ترکیب این دو حوزه می‌تواند منجر به شکل‌گیری رویدادها و برنامه‌های متنوعی شود که به تقویت روابط خانوادگی و همچنین ارتقاء سطح هنر و فرهنگ کمک می‌کند.

آیا برنامه‌ای برای اکران‌های سیار فیلم‌های روز کشور در شهرستان‌ها و مناطق فاقد سینما در استان کرمانشاه دارید؟

چند سالی است که امور سینمایی استان کرمانشاه طرح اکران سیار در مناطق کم برخوردار را آغاز کرده است. اکران سیار در سال جدید یکی از راهبردهای موسسه بهمن سبز در سراسر کشور است و در همین خصوص برنامه‌های خوبی به منظور تقویت و استفادۀ ویژه از این فضا در حال تدوین است که انشاالله تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۳ پروژۀ اکران سیار در شهر کرمانشاه نیز به صورت ویژه و جدی آغاز می‌شود. این حق تمامی مردم ایران است که از بهترین زیرساخت‌های فرهنگی و هنری بهره‌مند شوند. متأسفانه در برخی از شهرستان‌ها نه تنها پردیس سینمایی نداریم بلکه یک سینما با امکانات ابتدایی نیز وجود ندارد و این وظیفۀ ما را بسیار سنگین می‌کند که امیدواریم با استفاده از ظرفیت اکران سیار بتوانیم این خلأ را پوشش دهیم و تا حدی عدالت فرهنگی را در حق این عزیزان برقرار سازیم.

 

 

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید