پنج فیلم پولساز فرانسه

در این گزارش ماهنامه صبا به برخی از پولسازترین فیلم‌های فرانسه که در بازارهای جهانی بسیار مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند پرداخته‌ایم.


فرانسه زادگاه سینماست. از سال ۱۸۹۵ با برادران لومیر، سینمای فرانسه زمینه‌ساز بسیاری از جنبه‌های هنری و فنی جهان فیلم بود و سینمای مدرن را در خودش پرورش داد. امروزه فرانسه صنعت فیلم معتبر و پر رونق را در سطح جهانی توسعه داده است و بزرگترین صادرکننده فیلم در اروپا و دومین صادرکننده بزرگ فیلم در جهان است.

جهانِ سینما، فیلم فرانسوی معروف کم ندارد. بسیاری از فیلم‌های فرانسوی مثل آملی موفقیت جهانی را تجربه کرده‌اند و جوایز زیادی را در جشنواره‌های مهم، به خود اختصاص داده‌اند. بازیگران فرانسوی هم توانسته‌اند در سراسر جهان بسیار پربار کار کنند و در بسیاری از فیلم‌های پرفروش جهان بازی کنند. شاهکارهای سینمای فرانسه تقریباً در هر ژانر، از ترسناک گرفته تا درام و کمدی، الهام‌بخش بسیاری از فیلمسازان جهان بوده‌اند. در ادامه برخی از پولسازترین فیلم‌های فرانسه که در بازارهای جهانی بسیار مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند آمده است.

 

سرنوشت شگفت‌انگیز املی پولن (Amélie)

  • کارگردان: ژان پیر ژونه
  • بازیگران: آدری توتو
  • سال انتشار: ۲۰۰۱
  • میانگین امتیاز در IMDB:: ۳/۸

در معرفی بهترین و پولسازترین فیلم‎های تاریخ سینمای فرانسه در ابتدا به سراغ فیلم معروف آملی می‌رویم.  سرنوشت شگفت‌انگیز املی (Amélie) یک کمدی رمانتیک به کارگردانی ژان پیر ژونه است که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد تا بهترین فیلم فرانسوی برای رویاپردازی را شاهد باشیم.

آملی، فیلمی شگفت‌انگیز است که دنیای فانتزی یک زن جوان را به تصویر می‌کشد. قهرمان فیلم یک پیشخدمت خجالتی با بازی آدری توتو است که به دیگران کمک می‌کند تا زندگی خود را بهتر کرده و خوشبختی را پیدا کنند. شخصیتی که در انزوای مادام‌العمر خودش دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

این فیلم در آمریکا به یک موفقیت چشمگیر رسید و در‌حال‌حاضر پردرآمدترین فیلم فرانسویِ تاریخ آمریکا است. آملی همچنین نامزد پنج جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم خارجی زبان و فیلمنامه اصلی شد.

آدری توتو بازیگر نقش اول این فیلم بعدها در سینمای آمریکا هم خوش درخشید و در فیلم‌های رمز داوینچی و رستاخیز بیگانه نقش‌آفرینی کرد . از ژان پیر ژونه کارگردان این فیلم هم به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان سینمای فرانسه یاد می‌شود که خالق بسیاری از بهترین فیلم‌های فرانسوی زبان است.

این فیلم توسط نیویورک تایمز در فهرست ۱۰۰۰ فیلم برتر ساخته شده قرار گرفت، فیلمی که هم مخاطبان جریان اصلی سینما را راضی کرد و هم مخاطبان فیلم‌های هنری را. از طرفی Amelie یک موفقیت تجاری در باکس آفیس بود و فیلم دربرابر بودجه‌ی ۱۰ میلیون دلاری خود بیش از ۱۸۰ میلیون دلار فروش داشت. آملی اثری دلنشین و یک نامه‌ی عاشقانه به کسانی است که کودکی غمگینی داشته‌اند، کسانی که باید سفری هیجان‌انگیز را شروع کنند. Amelie، به‌عنوان یکی از ۵۰ فیلم برتر کمدی قرن شناخته می‌شود.

 

دست نیافتنی‌ها

  • کارگردان: اولیویه ناکاچه، اریک تولدانو
  • بازیگران: فرانسوا کلوزه، عمر سی
  • سال انتشار: ۲۰۱۱
  • میانگین امتیاز  در IMDB : ۵/۸

خلاصه داستان:  فلیپ که بر اثر سقوط با چتر فلج می‌شود، برای مراقبت از خود پرستاری به‌نام ادریس را استخدام می‌کند. با ورود ادریس به زندگی او همه چیز تغییر می‌کند و شخصیت فیلیپ تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

Intouchables، یک کمدی درام است که به موفقیتی بزرگ در باکس آفیس فرانسه تبدیل شد و با فروش بیش از ۶۰ میلیون بلیط عنوان پربیننده‌ترین فیلم فرانسوی را در جهان از آن خود کرد.  دست‌نیافتنی‌ها یکی از صادقانه‌ترین و منحصربفردترین نمایش‌ها از یک دوستی است که هم شما را به گریه می‌اندازد و هم می‌خنداند.

فیلم بر جنبه‌های روشن طبیعت انسان تمرکز دارد و با دراماتیزه کردن رابطه‌ی بین دو انسانی که تاکنون هیچ ربطی به یکدیگر نداشته‌اند، تمام عواطف و حالات تماشاگر را در دست می‌گیرد. این فیلم الهام‌بخش تصویری مقابله‌گرایانه از سیاست‌های نژادپرستانه و ضد مهاجرتی است و به ایده‌هایی درباره‌ی آسیب‌های زندگی، طبقات اجتماعی و فقر می‌پردازد. این فیلم در سال ۲۰۱۱ برنده جایزه بزرگ توکیو شد و در جشنواره‌ی سزار نیز هشت نامزدی را دریافت کرد که عمر سی در این بین جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد را برد.

 

راهپیمایی بزرگ ( La Grande Vadrouille)

راهپیمایی بزرگ یکی از بهترین فیلم‌های فرانسوی کمدی به کارگردانی ژرارد اوری است که در سال ۱۹۶۶ منتشر شد. این فیلم اوج مطلق کمدی جریان اصلی فرانسوی در دهه ۱۹۶۰ را نشان می‌دهد و سه تن از محبوب‌ترین بازیگران کمیک آن دوران، بورویل، لوئیس دو فونس و تری توماس را برای ماندگار کردن خود در میان فیلم ‌های فرانسوی، گرد هم آورد.

داستان فیلم با لحنی کمدی به جنگ جهانی دوم می‌پردازد، جایی‌که یک نقاش ساختمان (Bourvil) و یک رهبر ارکستر (Louis de Funès)  مجبور می‌شوند گروهی از هواپیماهای انگلیسی را از پاریس به منطقه آزاد اسکورت کنند. پس از اکران، این فیلم موفقیت بزرگی در باکس آفیس به دست آورد و توانست مدت چهل سال پردرآمدترین فیلم فرانسه باشد تا اینکه سال ۱۹۹۷، تایتانیک جای آن را می‌گیرد. با ‌این ‌حال، این فیلم همچنان جایگاه پنجمین فیلم پرفروش فرانسه در تمام دوران‌ها را به خود اختصاص داده است تا معرفی بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای فرانسه بدون نام بردن از آن، امکان‌پذیر نباشد.

 

اسکله ( La Jetée)

برای سینما دوستان، معرفی بهترین فیلم‌‌های تاریخ سینمای فرانسه بدون پرداختن اسکله، امکان پذیر نیست. با اینکه کریس مارکر لحظات درخشان زیادی را در طول زندگی هنری خود به جا گذاشته است، اما هیچ‌ یک از آثار او به اندازه اسکله (La Jetée) قابل تأمل نیستند. فیلمی‌که به طور کامل از عکس‌های ثابت ساخته شده است و در سینمای هنری فرانسه جایگاه ویژه‌ای دارد.

اسکله یک فیلم تجربی با موضوع سفر در زمان است که مضامین زمان، حافظه و ادراک را در ۲۸ دقیقه به چالش می‌کشد. فیلم بر توهم گذشت زمان و حرکتی که هم توسط شخصیت‌های درون فیلم و هم توسط مخاطبان فیلم درک می‌شود، تاکید دارد. همانطور که شخصیت‌های اسکله در زمان گرفتار شده‌اند، مخاطب فیلم هم در سکون تصاویر گرفتار می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که فیلم ۱۲ میمون‌تری گیلیام که در اواسط دهه ۱۹۹۰ ساخته می‌شود به شدت از اسکله وام گرفت است و ادای احترامی است به کریس مارکر و فیلم های فرانسوی.

 

والریان و شهر هزار سیاره؛ پرخرج‌ترین فیلم تاریخ فرانسه

فیلم ماجراجویانه علمی-تخیلی «والریان و شهر هزار سیاره» به کارگردانی «لوک بسون» با نقش آفرینی ستارگانی همچون «کارا دِلوین» بریتانیایی، «دین دیهان» آمریکایی و خواننده پاپ ریحانا و با بودجۀ ۱۵۰ میلیون یورویی یکی از گرانترین فیلم‌های اروپا و بی تردید گرانترین فیلم تاریخ فرانسه است.

لوک بسون می گوید که ۲۰ سال در انتظار ساخت این فیلم بوده و سرانجام آن را ساخته و به روی پرده های سینما برده است.

«والرین و شهر هزار سیاره» با استفاده از جلوه‌های ویژه کامپیوتری (CGI) فیلمی است درباره دو مامور کهکشانی. درونمایه فیلم با عنصر سفر در زمان گره خورده است. این دو پلیس فضایی در خدمت انسان‌ها هستند و وظیفه آنها حفظ نظم در قلمروهای مختلف است.

فیلم لوک بسون نقدهای متوسطی را از منتقدان دریافت کرد، بسیاری از منتقدین نیز در نقدهای خود به دین دی‌هان تاخته بودند و این بازیگر آمریکایی را انتخاب مناسبی برای ایفای نقش اصلی فیلمی به این بزرگی نمی‌دانستند. انتظار می‌رفت که آخرین فیلم لوک بسون در سال ۲۰۱۷ گیشه‌ها را فتح کند، ولی خب پروژه جاه طلبانه (والرین و شهر هزار سیاره) بسیار دور از انتظار ظاهر شد و در خاک ایالات متحده آمریکا تنها ۴۰ میلیون دلار فروش داشت. مجموع فروش این فیلم ۲۲۴ میلیون دلار بود و با توجه به بودجه ساخت ۱۹۷ میلیون دلاری، می‌توان گفت فروشی بسیار ضعیف در گیشه داشت.

 

 

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است