در این گزارش به مهمترین سریالهای نوروزی1403 پرداختهایم.
نوروز و رمضان ۱۴۰۳ فرصتی ویژه برای تلویزیون بود تا با ارائه سریالهای جذاب و باکیفیت، رضایت مخاطبان خود را جلب کند. همزمانی نوروز و ماه رمضان برای دومین سال پیاپی باعث شده است مدیران سازمان جدول پروپیمانی را برای سریالهای خود مهیا کنند. در ادامه معرفی سریالهای تهیهشده برای ایام نوروز و ماه رمضان ۱۴۰۳ همراه ما باشید.
مهمانی بار دیگر مهمان تلویزیون شد
پس از تولید نشدن فصلهای جدید «کلاه قرمزی» و کوچ ایرج طهماسب به نمایش خانگی برای تولید مجموعه جدیدش، بازگشت آقای مجری به تلویزیون و ترکیب شخصیتهای «کلاه قرمزی» و «مهمونی» اتفاق بعیدی بود، اما برخلاف تصورات این اتفاق رخ داد و پس از انتشار دو فصل از «مهمونی» در نوروز ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، این مجموعه با نام جدید «مهمانی» و با تغییراتی در ساختار، نوروز ۱۴۰۳ به تلویزیون رسید.
با توجه به ساختار «مهمونی»، این احتمال وجود داشت که «مهمانی» هم در بعضی قسمتها میزبان چهرههای مشهور باشد، اما این مجموعه بدون حضور بازیگران و افراد مشهور تولید شده است. در واقع میتوان گفت عروسکهای پرطرفدار «کلاه قرمزی» که در کنار شخصیتهای «مهمونی» قرار گرفتهاند، به خوبی جای چهرهها را پر کردند. «آقای همساده»، «فامیل دور»، «جیگر» و «بچه فامیل دور» از شخصیتهای دوستداشتنی «کلاه قرمزی» هستند که در تقابل با «بچه»، «پشه»، «دیبی و شاباش» به عنوان کاراکترهای محبوب «مهمونی»، موقعیتهای جذاب و بامزهای را در «مهمانی» رقم زدهاند.
شخصیتهای «کلاه قرمزی» و «مهمونی» در گذر زمان، جای خود را میان مخاطبان باز کردند. طبیعتا بعضی شخصیتها به واسطه ویژگیهای بامزهتر و صدای دوستداشتنی خود، محبوبیت بیشتری نزد مخاطبان به دست آوردند و بعضی از آنها کمتر مورد توجه قرار گرفتند. در واقع ستاره اصلی «کلاه قرمزی» و «مهمونی» شخصیتهای آن هستند نه مهمانان. هوتن شکیبا که صداپیشگی چهار شخصیت «دیبی»، «خونه بغلی»، «بچه» و «شاباش» را برعهده دارد، برای هر کاراکتر صدای متفاوت و مخصوص به خود را اجرا میکند و به استثنای «خونه بغلی»، سه شخصیت دیگر طرفداران زیادی دارند. کاظم سیاحی هنرمندانه به جای «جیگر» و «پشه» دیالوگ میگوید و هر دو کاراکترش نزد مخاطبان محبوب هستند. محمد بحرانی هم به خوبی با صدای خود به دو شخصیت «آقای همساده» و «ببعی» جان داده است. «آقای همساده» نیز جزو بهترین شخصیتهای «کلاه قرمزی» است.
مردان آهنین پس از هفت سال به تلویزیون آمد
مسابقه پرهیجان و خاطرهانگیز مردان آهنین که در سالهای گذشته از محبوبیت بالایی دربین مردم برخوردار بود، پس از هفت سال وقفه، بار دیگر در ایام نوروز از شبکه ورزش سیما پخش شد. این مسابقات در ۱۵ قسمت برای مخاطبان تدارک دیده شده است.
اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه ۸۰ خورشیدی مخاطبان تلویزیونی، شبهای نوروزی را با مشاهده قدرتنمایی مردانی به پایان رساندند که لقب آهنین داشتند. دوستداران آن برنامه هنوز نامهایی همچون «محراب فاطمی»، «مجتبی ملکی»، «رضا قرایی»، مرحوم «روحالله داداشی» و… را در ذهن دارند. هر چند که در چند سال گذشته ایدههایی برای پخش مجدد این رقابت در تلویزیون طرح شد اما در پنج سال گذشته دیگر رسانه ملی علاقهای به پخش آن نداشت.
۱۲ دوره مسابقه تلویزیونی مردان آهنین از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۷ برگزار شد که محراب فاطمی با چهار عنوان قهرمانی رکورددار است و رضا قرایی نیز سه قهرمانی را از آن خود کرد. در این مسابقات زندهیاد روحالله داداشی و مسلم دارابی نیز ۲ بار عنوان نخست را کسب کردند و محمد عزتپور نیز در آخرین دوره قهرمان شد.
این مسابقه که در جزیره کیش ضبط شده بود، در ایام نوروز و شب های ماه مبارک رمضان از شبکه سه و شبکه ورزش سیما پخش شد و مورد استقبال علاقه مندان به ورزش و مردمی که با این برنامه خاطره های زیادی داشتند، قرار گرفت.
رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در این باره گفت: با رایزنیهای انجام شده، مجوز برگزاری مسابقات مردان آهنین و پخش آن از شبکه ورزش را بعد از هفت سال دریافت کردیم.
هفت سر اژدها و بررسی هفت پرونده فساد
سریال «هفتسر اژدها» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی با محوریت هفت پرونده کلان فساد اقتصادی کشور، از جمله تازهترین تولیدات تلویزیون در پرداختن به موضوعات پلیسی امنیتی محسوب میشود.
جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون درباره این سریال میگوید: این سریال با موضوع هفت پرونده مفسدان اقتصادی و بررسی پیدا و پنهان رخدادهایی که بعضی جریانها و افراد وابسته و غیروابسته در اقتصاد رقم میزنند، ساخته شدهاست. به عقیده من این سریال کار موفقی است که در کارنامه آقای طالبی و همچنین پرونده سریالهای پلیسی امنیتی تلویزیون نمره بالایی را به خودش اختصاص میدهد. «هفت سر اژدها» چند گام جلوتر از آثار قبلی این هنرمند است؛ چه به لحاظ مضمون و محتوا و چه از نظر کارگردانی. در واقع آنچه در این سریال تصویرسازی شده و پیش از آن به نگارش درآمده از قوت فراوان دراماتیک و نمایشی برخوردار است که نشان میدهد طالبی در مسیر هنرآفرینی گامهای رو به جلویی برداشتهاست. از ضعفهای اساسی آثار هنری در کشور ما و حتی در برخی کشورهای جهان ضعف پردازش شخصیت است چه به عنوان یک شخصیت خیر و چه در قالب یک شخصیت شرور. معمولاً حرکت در این مسیر باید در حد میانه یا به اصطلاح پردازش شخصیت خاکستری باشد، یعنی انسانها خاکستری تصویر بشوند و اینکه به کدام سمت اعم از خیر یا شر میروند، باید با منطق و نمایش واقعیتها و رویدادها در آثار هنری بیان بشوند. متأسفانه ما این موضوع را در اکثر کارهای سینمایی و تلویزیونی نمیبینیم. یعنی در واقع یا آدمها فقط بخشهایی از ابعاد وجودیشان به نمایش در میآید یا به شکلی غلو شده و به اصطلاح شر مطلق نمایش داده میشوند یا خیر محض!
زیرخاکی ۴ و جایگزینی با سریال پایتخت
مرد کمهوشی که سالهاست به دنبال عتیقهجات قیمتی میگردد، یک ساک پر از سکههای باارزش پیدا میکند و برای فروش آن، درگیر ماجراهایی میشود. او که از وقایع کشور خبری ندارد و به چیزی جز کشف زیرخاکی فکر نمیکند، به واسطه برادرش که یک مبارز علیه رژیم ستمشاهی است، اسارت در زندانهای رژیم بعث عراق و… هر بار ناگهان خود را در میانه اتفاقاتی مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مییابد که هیچ اطلاعی از آنها ندارد!
مجموعه «زیرخاکی ۴» که این شبها مهمان مخاطبان شبکه یک سیماست، چهارمین فصل از این سریال محبوب کمدی به شمار میآید که از اواخر دهه ۹۰ به تولید رسید و تاکنون با سه فصل دنباله، ادامه پیدا کرده است.
این مجموعه در فصل جدید آن که برای ماه رمضان ۱۴۰۳ ساخته شد، باز هم ماجرای «فریبرز باغبیشه» را روایت میکند که به دنبال یک گنج میگردد؛ گنجی که خودش در انتهای فصل سوم در آرامستان روستایی نزدیک تهران پنهان کرد.
اتفاق جالب و کمنظیر مجموعه «زیرخاکی» بازپخشهای فراوان آن از شبکههای سراسری تلویزیون است. در سالهای اخیر و خصوصا بعد از حواشی که برای فصل ششم مجموعه «پایتخت» رخ داد، «زیرخاکی» جای آن را گرفت و یکی از پرتکرارترین سریالهای سیما شد.
مجموعه «زیرخاکی» را در این سالها، جلیل سامان نوشته و کارگردانی کرده است؛ فیلمساز و سریالساز باسابقهای که تا پیش از این اثر، برای سهگانه درامهای عاشقانهاش در بستر وقایع انقلاب اسلامی با عنوان «ارمغان تاریکی»، «پروانه» و «نفس» شناخته میشد.
گروه بازیگران زیرخاکی هم یکی از عوامل مهم و کلیدی موفقیت آن به حساب میآیند که در راس آن پژمان جمشیدی و ژاله صامتی در نقشهای فریبرز و پریچهر قرار دارند. بازیگرانی که درک درستی از کمدی و زمانبندی در اجرای شوخی داشته و در عین حال در قالب نقشهای خود زندگی میکنند. این موضوع در رابطه با بازیگران مکمل نیز صدق کرده و یک هماهنگی و هارمونی چشمگیر در بازی آنها به چشم میآید. از گیتی قاسمی و هومن برق نورد تا سیاوش چراغی پور و رایان سرلک که تیم یکدستی را شکل دادهاند.|
رستگاری سریالی ماورایی برای رمضان ۱۴۰۳
بینندگان سیما معمولا در ماه مبارک رمضان به پخش مجموعه های متناسب با حال و هوای این ایام عادت کردهاند، رویهای که چند سالی کمرنگ شده بود، «رستگاری» به کارگردانی مسعود ده نمکی یکی از این مجموعههای تدارک دیده شده برای رمضان ۱۴۰۳ بود که از شبکه ۲ سیما پخش شد.
این مجموعه به نظر توانست آن ارتباط قرآنی و معنوی مورد نظر را تاحدودی با بیننده روزه دار برقرار کند، ده نمکی با بهره گیری از بازیگران باتجربه و حرفهای و برخی از هنرمندان جوان و همچنین با بهرهگیری از آیات قرآنی و احادیث تلاش کرد که یک فضای ماورایی را در این مجموعه بوجود بیاورد.
بگونهای که انسانها در پی گناهانی که در دنیای مادی انجام میدهند در مقطعی از زندگی و در شرایطی قرار میگیرند که میبایست ضمن طلب آمرزش از سوی پروردگار خویش خانه آخرت خود را آباد کنند، محمود پاک نیت که در این مجموعه در نقش حافظ رستگاری مدیرعامل یک کارخانه ظاهر شده است در واقع یک مرد پرهیزگار و با ایمان است که هرگز دوست ندارد که بدنبال کسب مال حرام باشد و کاملا مراقبت میکند که زندگی سالم و با معنویت داشته باشد.
این مجموعه به موضوع برخی از آدمهایی پرداخت که در مواقعی از زندگی از همه چیز و همه کس خود غافل میشوند و بدنبال کسب روزی حرام هستند، دهنمکی با نقش دادن آدم بد و نقش منفی داستان به علیرضا استادی که بخوبی توانست از عهده آن بربیاید، خواست نشان دهد که برخی آدمها برای رسیدن به اهداف شوم خود همه دار و ندار، حتی فرزندان خود را فدای زیاده خواهیهای خود میکنند و حاضر میشوند که به نزدیکترین قوم و خویش خود خیانت کنند و از عاقبت کار خود هم پشیمان نمیشوند.
محمود مقامی، بازیگر و کارگردانی است که با مسعود ده نمکی در مجموعههای دادستان و آزادی مشروط همکاری داشته است. وی در این سریال نقش یکی از شخصیتهای اصلی را ایفا میکند که در این باره میگوید: من نقش یک دکتر به نام شکیبا را بازی میکنم، البته پیش از این هم در برخی آثار نقش دکتر را ایفا کردهام اما با توجه به قصه و شخصیت پردازی و تجربیاتی که خودم در این عرصه دارم سعی کردهام این نقش را متفاوتتر از گذشته بازی کنم. فضای ماورایی این سریال و نوع نگاهی که کارگردان در این کار دارد، قطعا آن را متفاوت میکند.
وی میافزاید: در این سریال چند نفر از دنیا میروند و بعد به دنیا باز میگردند و من به عنوان دکتر نظارهگر این اتفاقها هستم.
سریال نون خ ۵ و شخصیتهایی که با مردم گره خوردهاند
سریال نون خ ۵ به تهیه کنندگی مهدی فرجی و کارگردانی سعید آقاخانی برای نوروز و ماه رمضان سال ۱۴۰۳ پخش شد. این مجموعه ۲۵ قسمتی به موضوعاتی چون محیط زیست، میراث فرهنگی، مسائل قومیتها و اتحاد آنها میپردازد و از داستانی طنز و جذاب برخوردار است. در این فصل نورالدین از روستای خود دل کنده و این بار به کرمان و چابهار سفر میکند. به همین دلیل گروه سازنده و عوامل از مسیر کرمان، سیستان و بلوچستان به شهرهای چابهار و دیگر شهرهای آن منطقه سفر کردهاند و قصه سریال همراه با کردها به چند قومیت دیگر نیز میپردازد.
فصل پنجم «نون خ» لوکیشن ثابتی ندارد و تمام آن در جاده و داخل مینیبوس روایت میشود. همه ماجراها پیرامون یک شاهین و حضور آنها در یک نمایشگاه صنایعدستی پیش میرود.
محمود گبرلو منتقد سینما و تلویزیون درباره کیفیت سریال نونخ۵ میگوید: چون مخاطب با نونخ از سالهای گذشته ارتباط برقرار کرده، قصه را بیشتر به خاطر شخصیتها دنبال میکند. گرههای متعدد برای کشش بیشتر فیلمنامه باید وجود داشته باشد تا تماشاگر برای دنبال کردن قصه انگیزه پیدا کند. ولی گرههای فصل ۵ سطحی و دم دستی هستند.
وی با بیان این که نونخ یک کمدی جذاب است که می تواند تماشاگر را سرگرم کند تاکید کرد: این سریال میتوان برای تماشاگر آرامش ایجاد کند و به او حس و حال خوب بدهد. نونخ۵ تماشاگر را به سمت لودگی و تمسخر سوق نمیدهد. در این سریال شخصیتها هر کدام به طور مستقل جایگاه ویژهای دارند و حرفهای اجتماعی و سیاسی روز را مطرح میکنند.
این منتقد با بیان این که فیلمنامه نونخ مشکلات اجتماعی را بیطرفانه مطرح میکند توضیح داد: در یکی از سکانسها میبینیم جوان ها در محوطه دانشگاه به دنبال اینترنت میگردند. بیننده احساس میکند مباحث روز را میتواند از طریق نونخ دنبال کند. مثلا در همین سکانس تاکید میکند که جوان ها به دنبال دنیای مدرن اینترنت و تحصیلات هستند. از طرف دیگر ضعف های جدی دسترسی به اینترنت را بیان میکند.
وی افزود: جایگاه سریال نونخ به خاطر کارگردانی قوی و بازیهای خوب باعث شده بیننده به این سریال تکیه کند. تماشاگر امروز به خاطر فشارهای اقتصادی و سیاسی نیاز به آرامش دارد و این گونه سریالها در آرامش بخشی به مخاطب موفق هستند.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است