آسمان غرب، پرخرج و آبرومند

«آسمان غرب» به سیاق فیلم‌های اکشن و حادثه‌ای با صحنه مهیج و حمله متهورانه شهید شیرودی با بالگرد به شورشیان مسلح در منطقه جنگی بازی دراز افتتاح می‌شود و عسگری از همان ابتدا مخاطب را با فیلم و قهرمان اثر خود همراه می‌سازد.




شرح دلاوری خلبانان هوانیروز در دوران دفاع مقدس در آثار سینمایی همواره مورد پسند مردم بوده و نیز در گیشه موفق واقع شده است. «عقاب‌ها» و «کانی مانگا» از جمله چنین آثار سینمایی هستند که به نقش خلبانان در دوران دفاع مقدس پرداخته‌اند و همچنان با گذشت سال‌ها از تولید آن‌ها، در فهرست فیلم‌های پر مخاطب و پرفروش جا خوش کرده‌اند.

«آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری نیز پای در مسیر اسلاف خود گذاشته و به شرح قهرمانی شهید علی اکبر شیرودی در مقطعی حساس از دوران دفاع مقدس ایران پرداخته است.

عسگری که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر توانست با نخستین ساخته سینمایی و دفاع مقدسی خود به نام «اتاقک گلی» جایزه بهترین فیلم اول را کسب کند، در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر با ساخت «آسمان غرب» دست به بلند پروازی زده و گام در مسیر تولید فیلمی پر خرج و حماسی نهاده است.

علی اکبر شیرودی از برترین خلبانان نیروی هوایی و متخصص پرواز با بالگردهای کبری بود و در مهار شورش کردستان نقش پررنگی ایفا کرد و سرانجام در هشتم اردیبهشت سال ۱۳۶۰ در ۲۵ سالگی و در پی یک درگیری و بر اثر اصابت گلوله تانک به بالگرد به شهادت رسید.

عسگری در «آسمان غرب» به بیان همین بازه زمانی اما بدون روایت نحوه شهادت این قهرمان ملی پرداخته است.

«آسمان غرب» به سیاق فیلم‌های اکشن و حادثه‌ای با صحنه مهیج و حمله متهورانه شهید شیرودی با بالگرد به شورشیان مسلح در منطقه جنگی بازی دراز افتتاح می‌شود و عسگری از همان ابتدا مخاطب را با فیلم و قهرمان اثر خود همراه می‌سازد.

عسگری همچنین برای معرفی قهرمان خود با فلاش بک به دوران کودکی وی در شیرود استان مازندران باز می‌گردد هنگامی که علی اکبر نوجوان در شالیزارهای برنج با دیدن سنجاقک شوق پرواز را در خود احساس می‌کند.

با پایان این سکانس و تا حدود دقیقه ۵۰ فیلم، شهید شیرودی را به جای آسمان و سوار بر بالگرد بر روی زمین می‌بینیم که از یک طرف باید به همسر خود ثابت کند کار او مانعی برای دوست داشتن خانواده نشده و از سوی دیگر در جدال با مقام مافوق (بنی صدر رییس جمهور وقت) است که با وجود تهاجم دشمن بعثی به کشور معتقد است که «باید زمین داد تا زمان خرید» و اذن جنگ را نمی‌دهد.

از دقیقه ۵۰ فیلم، شهید شیرودی و هم‌قطاران وی با تمرد مقدس از فرمان مافوق، با بالگردهای مجهز به گلوله و آتش بار به نبرد با دشمنان و تانک‌های آن‌ها بر می‌خیرند.

در سکانس‌های بعدی، عسگری در نبردی که در یکی از روستاهای منطقه بازی دراز رخ می‌دهد از سردار حسین همدانی در فیلم خود رونمایی می‌کند که ۱۶ مهر سال ۱۳۹۴ در سوریه به شهادت رسید.

«آسمان غرب» یک فیلم معمولی آپارتمانی با لوکیشن محدود نیست و می‌توان گفت یکی از پرخرج ترین فیلم‌های دفاع مقدسی حاضر در جشنواره فیلم فجر بوده که در سال جدید اکران شده و شاید همین امر باعث شده عسگری در اثر جدید خود وسواس نشان دهد و فیلمی آبرومند بسازد.

سکانس درگیری با بالگردها و انفجارها با توجه به بضاعت سینمایی ایران خوب از آب در آمده و تلاش‌های صورت گرفته که بدون شک با همراهی هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی میسر شده، بیننده را راضی نگه می‌دارد.

میلاد کی‌مرام، امیرحسین آرمان، نادر فلاح، کریم امینی، آرمین رحیمیان و نسیم ادبی در «آسمان غرب» ایفای نقش می‌کنند.

میلاد کی مرام که پس از چهار سال با «آسمان غرب» با ایفای نقش شهید شیرودی به سینما بازگشته، گرچه خوب بازی کرده اما همان میلاد کی مرام است با بازی‌های شناخته شده و آشنا و مختص او.

آرمین رحیمیان نیز که در نقش اصلی فیلم «نپتون» دیگر اثر راه یافته به بخش سودای سیمرغ حضور دارد، در «آسمان غرب» نقش سردار همدانی را بازی کرده است.

«آسمان غرب» از فیلمبرداری خوبی برخوردار است و موسیقی ساخته مسعود سخاوت دوست نیز در همه صحنه‌های درگیری بطور متناسب جریان دارد.

همچنان که گفته شد، عسگری با «آسمان غرب» پای در مسیر تولید فیلمی پر ریسکی گذاشته و با توجه به آثار موفق در این زمینه فیلم او می‌تواند مورد سنجش و داوری قرار گیرد.

گرچه مخاطبی که پای در جشنواره فیلم فجر می‌گذارد و آشنا به سینما است، هرگز «آسمان غرب» را به لحاظ تکنیکی با فیلم سینمایی «تاپ گان» مقایسه نمی‌کند اما انتظار دارد با صرف چنین هزینه سترگی، اثری کم کیفیت‌تر از «عقاب‌ها» و «کانی مانگا» نبیند.

عسگری اواسط سال جاری گفته بود، نوعی دلزدگی نسبت به سینمایی دفاع مقدس بین مخاطبان وجود دارد و لازم است فیلمسازی در این حوزه با سوژه‌های نو، بداعت در فیلمنامه و نیز تازگی در فرم و اجرا همراه باشد.

باید منتظر ماند و دید «آسمان غرب» در اکران می‌تواند این دلزدگی را از بین ببرد و مخاطبان را با سینمایی دفاع مقدس آشتی دهد.

گرچه مخاطبی که پای در جشنواره فیلم فجر می‌گذارد و آشنا به سینما است، هرگز «آسمان غرب» را به لحاظ تکنیکی با فیلم سینمایی «تاپ گان» مقایسه نمی‌کند اما انتظار دارد با صرف چنین هزینه سترگی، اثری کم کیفیت‌تر از «عقاب‌ها» و «کانی مانگا» نبیند.

امید غیاثوند

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید