رئیس جمهوری که هزینه برای سینما را سرمایه‌گذاری می‌دانست

تلاش شهید آیت الله رئیسی برای توجه به مسئله فرهنگ و هنر به ویژه هنر سینما ریل‌گذاری اقداماتی بود که در دولت‌های قبل باید صورت می‌گرفت.


درگذشتِ شهادت گونه آیت‌‌الله سیدابراهیم رئیسی، فاجعه‌ای تلخ بود که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه سال جاری رخ داد و موجی از اندوه و تاسف را رقم زد. در میان همه مباحثی که در رابطه شخصیت و فعالیت‌های مختلف رئیس جمهور خدمت‌گزار و سخت کوش شهید، مطرح است، تلاش او برای توجه به مسئله فرهنگ و هنر به ویژه هنر سینما ریل‌گذاری اقداماتی بود که در دولت‌های قبل باید صورت می‌گرفت.

همان طور که دولت سیزدهم کشور را در شرایط بحرانی اپیدمی کرونا تحویل گرفته و باید مدیریت می‌کرد، سینما نیز یکی از بخش‌های کشور بود که با آسیب‌های بسیاری روبرو شد و نیاز به همراهی و کمک دولت داشت. در این شرایط بود که شاید صرفا تلاش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان این وزارت خانه کافی نبود و ورود مستقیم رئیس جمهور راهگشای و در بر گیرنده اتفاقات بسیاری شد که شاید برخی از این اقدامات هنوز به مرحله اجرایی کامل نرسیده است اما طرح مسئله و زمینه سازی‌های آن با دستور مستقیم رئیس جمهور آغازگر جریانی تازه در سینما شد.

احیای شورای عالی سینما

عدم تشکیل شورای عالی سینما در دولت‌های گذشته که سرانجام به انحلال این شورا انجامید از جمله بخش‌های مغفول سینمای ایران به حساب می‌آمد، شورایی که می‌توانست بسیاری از حواشی و مشکلات هنرمندان فعال سینما را برطرف کند، با این حال اولین جلسه شورای عالی سینما در دولت سیزدهم برگزار شد و در همان جلسه اول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از قول رئیس جمهور فقید گفت: در دولت سیزدهم و با پیشنهاد سازمان سینمایی و پیگیری‌های رییس جمهوری مقرر شد شورای عالی سینما با رفع ابهامات قانونی شکل گیرد.

این امر یکی از مهمترین اتفاقاتی بود که در دوره ریاست جمهوری رئیسی برای سینما افتاد.

حضور مقام عالی دولت برای اولین‌بار در جمع دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر

شهید آیت الله رئیسی تنها رئیس جمهوری بود که در دبیرخانه جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور پیدا کرده و به صورت جدی حمایت خود را از سینمای ایران و این جشنواره اعلام کرد.

رئیس جمهور همچنین در دی ماه سال ۱۴۰۲ در جریان نظارت ستادی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن بازدید از معاونت امور سینمایی این وزارتخانه، دیداری با دبیر، هیئت انتخاب و هنرمندان دست‌اندرکار «چهل و دومین جشنواره فیلم فجر» داشت و پس از استماع توضیحات و نظرات آنان، با ابراز خرسندی از حضور در جمع ایشان تصریح کرد: استفاده از نگاه و تجارب پیشکسوتان در این زمینه بسیار اهمیت دارد و به هیچ وجه نباید اجازه داد این تجارب ارزنده در حاشیه قرار گیرد. ایران پیشینه و تمدن بزرگ و درخشان دارد که قابل ارائه به همه جهان است و سینما موضوعی مهم و قابل توجه است که هرگونه هزینه در آن نوعی سرمایه‌گذاری برای کشور است. یکی از وظایف مهم دولت‌ها این است که زمینه شکوفایی همه استعدادها در هر نقطه از کشور، حتی نقاط دورافتاده و محروم را فراهم کنند.

شهید رئیسی در بخش دیگری از سخنانش نگاه حاکم بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی و توجه به تمامی فعالان عرصه فرهنگ و هنر و توجه به خواسته‌ها و دغدغه‌های آنان را ارزنده دانست و افزود: بنده به اعتبار جلسات و دیدارهایی که با فعالان فرهنگی و هنری داشته‌ام، اطلاع دارم که فعالان این عرصه خواسته‌ها و دغدغه‌های خیلی پیچیده و غیرقابل دستیابی ندارند و لذا باید نظرات، تجربیات و ظرفیت‌های آنان مورد توجه قرار گیرد.

رئیسی در پایان سخنانش به اهمیت عرضه آثار هنری، سینمایی و ادبی در کشورهای اسلامی، همسایه و همسو اشاره کرد و گفت: آنچه تا کنون از آثار فرهنگی، هنری و ادبی کشور به این بخش از کشورها ارائه شده با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و توانسته ارزش‌های جمهوری اسلامی را ترویج کند بنابراین تولید و عرضه اینگونه آثار فاخر فرهنگی باید مورد حمایت قرار گیرد.

سینما پیشگام در گفتمان انقلاب اسلامی و امیدآفرینی

آیت الله رئیسی بار دیگر در جلسه هیات دولت مسئله توجه به هنرمندان و سینما مطالبه کرد و در روز گرامیداشت سینما سال ۱۴۰۰ گفت: باید نسبت به مشکلات حرفه‌ای و حتی شخصی و معیشتی اصحاب هنر توجه ویژه داشته باشیم. لازم است وزیر محترم ارشاد، مشکلات حرفه ای و شخصی جامعه هنری کشور را پیگیری کند. سینما ابزاری است که باید در خدمت انقلاب و تبیین فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی قرار بگیرد و درخواستم از اصحاب سینما این است که در تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و امیدآفرینی در جامعه پیشگام باشند. تأثیرگذاری مفاهیمی که با ابزار فیلم و هنر منتقل می‌شود، بسیار بیشتر از هزاران ساعت سخنرانی است.

هنرمندان از رئیس جمهور شهید چه گفتند

شهید رئیسی همان طور که همواره در رویه اجرایی تاکید بر حضور و گفت و گوی مستقیم با اقشار مختلف مردم را داشت، دیدار با هنرمندان و حضور در میان آن‌ها در قالب‌های مختلف هم چون حضور در پشت صحنه سریال «سلمان فارسی»، حضور در جمع هنرمندان و کارکنان صدا و سیما و… از جمله آن است. همین رویه مثبت رئیس جمهور فقید باعث شده اکنون بسیاری از هنرمندان ضمن تسلیت این حادثه ناگوار نظرات و دیدگاه‌های خود را نیز بیان کنند.

ابراهیم حاتمی کیا کارگردان مطرح سینمای ایران در یادداشتی به مناسبت شهادت آیت الله ابراهیم رئیسی نوشت: «در آخرین روز اردیبهشت‌ماه، با انتشار خبر شهادت آیت‌الله رئیسی و هیأت همراه دلمان لرزید و بُهت زده شدیم. امروز یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخ این سرزمین را دیدیم و با خود زمزمه کردیم «انا للّه و انا الیه راجعون؛ این حادثه دلخراش، تلخ و هولناک را تسلیت می‌گویم. امید است این مقطع حساس با آرامش و اتحاد در راستای منافع و مصلحت ایران عزیز به دور از اختلاف‌های سیاسی و جناحی سپری شود. خداوند در سالروز ولادت امام رضا (ع) خادمش را با امام هشتم (ع) محشور کند.»

سید محمدداوود میرباقری کار در پیامی نوشت: «انا لله و انا الیه راجعون؛ خبر درگذشت شهادت‌گونه رییس جمهور و همراهان عزیز او تاثر عمیقی در قلوب یکایک همکارانم در پروژه سریال سلمان فارسی به وجود آورد درحالی که امید داشتیم یکی از بینندگان آن باشد. از خداوند بزرگ همنشینی این سید بزرگوار با حضرت سلمان مسالت کرده و به نمایندگی از پروژه، این فقدان را تسلیت و تعزیت می‌گویم.»

داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون هم که بهمن ماه امسال نیز در جلسه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر با شهید رئیسی دیدار داشت، گفت: شهادت مزد تلاش‌های خستگی ناپذیر آیت الله سید ابراهیم رئیسی در طول مسئولیت‌های او بود. آرام و متین در ظاهر، ولی پرخروش و جنگنده در باطن، برای خدمت به مردم ایران بود و خستگی را نمی‌شناخت. او می‌توانست در پایتخت باشد و وقایع و اتفاقات کشور را از پشت میزش رصد کند، بدون آنکه خطر را به جان بخرد، ولی رئیسی مرد عمل بود. او و همراهانش با کوله باری از افتخار خدمت به مردم ایران به سوی معبود پر کشیدند.»

فرهاد قائمیان بازیگر سینما و تلویزیون نیز که خود از خادمان حرم امام رضا (ع) است نیز گفت: «جامعه هنری یکی از همراهان و حامیان بزرگ خودش را از دست داد؛ ایشان همیشه توجه و اهتمام ویژه و خاصی به هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر داشتند که فراموش نشدنی است.»

علیرام نورایی بازیگر سینما و تلویزیون برای شهید رئیسی نوشت: «شهادت جانسوز رئیس جمهور مکتبی، جناب آقای آیت الله رئیسی و همراهان گرامیشان را به مردم شریف ایران تسلیت عرض می‌کنم و برای بازماندگان صبر و سلامتی از درگاه احدیت خواستارم.»

اصغر سمسارزاده صداپیشه و بازیگر پیشکسوت رادیو، تئاتر و تلویزیون هم در پیام تسلیت خود اظهار داشت:«شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور محبوب ایران را به آحاد مردم و خانواده آن شهید والا مقام و جامعه هنری کشور تسلیت گفته و برای بازماندگان سلامتی و صبر شکیبایی از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.»

مهران رجبی بازیگر سینما و تلویزیون نیز گفت: «آیت الله سید ابراهیم رئیسی مردی جهادی بود که جان بر سر پیمانی که با مردم بسته بود، نهادند. زمانی که کشور هیچ ثباتی نداشت ایشان با ورود به میدان و به عنوان مرد عمل کشور را به ثبات رساند. فقدان ایشان ضایعه تلخی برای مردم ما محسوب می‌شود.»

احمد معظمی کارگردان سینما و تلویزیون هم برای رئیس جمهور فقید نوشت: «شهید رئیسی در مدار حقیقت، عدالت، اخلاق و ایمان قدم بر می‌داشتند. خادم امام رضا (ع) روحت شاد.»

جعفر دهقان بازیگر سینما و تلویزیون هم با بیان اینکه شهید آیت الله رئیسی رابطه دوستانه و صمیمانه‌ای با هنرمندان داشت، گفت: شهید آیت الله رئیسی آن قدر با محبت بود که انسان هیچ‌گاه لطف و محبتش را فراموش نمی‌کند. این بزرگوار می‌خواست همیشه به مردم خدمتی کنند و تمام تلاشی که داشت، از بین بردن فساد بود اما نتوانست آن را تمام کنند و امیدوارم رئیس جمهور بعدی، ادامه‌دهنده راه ایشان در مبارزه با فساد باشد.

رضا رویگری بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون هم گفت: «حادثه خوبی نبود. در دوره‌ای که ایشان رئیس جمهور بودند، بیش از همیشه احساس کردم که برای رفاه هنرمندان کار می‌کنند. امیدوارم دیگر در مملکت از این اتفاقات شاهد نباشیم.»

محمد فیلی بازیگر پیشکسوت تلویزیون و سینما هم نوشت: «رابطه آیت الله رئیسی با هنرمندان خوب بود و از معدود رؤسای جمهوری بودند که با هنرمندان ارتباط بیشتری داشتند. این اتفاق، ضایعه بزرگی است.»

سعید ابوطالب، کارگردان و مستندساز نیز در این رابطه گفت: «آیت الله شهید رئیسی سه مشخصه بارز و مثبت داشتند: مخلص بودند، هدفمند بودند، پیگیر و خستگی ناپذیر بودند. روح نورانی اش با شهدا و امام عزیز محشور باشد ان‌شاءالله.»

اولین جلسه شورای عالی سینما در دولت سیزدهم برگزار شد و در همان جلسه اول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از قول رئیس جمهور فقید گفت: در دولت سیزدهم و با پیشنهاد سازمان سینمایی و پیگیری‌های رییس جمهوری مقرر شد شورای عالی سینما با رفع ابهامات قانونی شکل گیرد

شهید آیت الله رئیسی تنها رئیس جمهوری بود که در دبیرخانه جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور پیدا کرده و به صورت جدی حمایت خود را از سینمای ایران و این جشنواره اعلام کرد.

 

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است