یکی مرد جنگی به از صد هزار

موسسه فرهنگی هنری وصف صبا با تاسیس «روزنامه صبا» در سال ۱۳۹۲ نامش را در فضای رسانه‌های فرهنگی و هنری کشور درج کرد و آن گاه با تاسیس پایگاه خبری «صبا خبر» و «ماهنامه صبا» اکنون 12 سال حضور مستمر را تجربه کرده است.


 

موسسه فرهنگی هنری وصف صبا با تاسیس «روزنامه صبا» در سال ۱۳۹۲ نامش را در فضای رسانه‌های فرهنگی و هنری کشور درج کرد و آن گاه با تاسیس پایگاه خبری «صبا خبر» و «ماهنامه صبا» اکنون ۱۲ سال حضور مستمر را تجربه کرده است. ۱۲ سالی که وجود چالش‌های اندیشه‌ای و سخت افزاری و البته ضرورت روزگار پرشتاب مدرن، که متاسفانه بسیاری از نشریات کاغذی را به محاق برده، همچنان به صورت منظم اخبار یکی از مهمترین حوزه‌های خلاقیت و اندیشه را پوشش داده و خط دهی می‌کند. در این میان ذکر چند نکته در سالگرد این مجموعه ضروری است.

  1. «رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود»؛ دستکم در یک دهه گذشته می‌توان نام ده‌ها ماهنامه و روزنامه فرهنگی را لیست کرد که با تبلیغات بسیار و گفتگوها و نقدهای ارزشمند به روی گیشه آمدند و خیلی زود هم کنار رفتند؛ نشناختن نیاز مخاطب و عدم ارتباط با بدنه سینما مهمترین دلیل این ریزش‌ها بوده است. حضور ۱۲ ساله مجموعه وصف صبا نشان می‌دهد که مدیریت و تیم رسانه‌ای این مجموعه در مخاطب شناسی و ارتباط با بدنه سینما و همچنین انتقال پیام موفق بوده است.
  2. «یکی مرد جنگی به از صد هزار»؛ جامعه پویا نیاز به صدها نشریه دارد. رسانه، تریبون انتقال نظرها، دیدگاه‌ها و ارتباط مخاطب و هنرمند است و هر چقدر این انتقال جدی‌تر و مطمئن‌تر باشد، رسانه در انجام رسالتش موفق‌تر بوده است. با این حال مشکلاتی که ذکر شد باعث کم رونق شدن نشریات بویژه در حوزه فرهنگ و هنر شده است. در این روزگارِ که حوزه فرهنگ با واخوردگی همراه است، حضور رسانه‌ای با قدمت یک دهه که توانسته مخاطب را همراه سازد و اعتماد هنرمند را جلب نماید، یک ارزش تلقی می‌شود و زمینه بالندگی فرهنگی را فراهم می‌کند.
  3. «آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت»؛ یک نشریه موفق باید سه ضلع مهم را مدنظر قرار دهد؛ نیازمند است تا پذیرای مفاهمه مسئولان، هنرمندان و نگاه مردم باشد و در این صورت است که می‌تواند اعتماد سازی کند و بدون گرایش غیرمتعارف به سمت هر کدام به مسیرش ادامه دهد. امروز شاید مهمترین مشکل رسانه، فاصله گرفتن از سلیقه مخاطب است. این فاصله گرفتن یا با عدم شناخت درست از نیاز مخاطب صورت می‌گیرد یا گرایش بیشتر به مسئولان یا هنرمندان. اما مجموعه صبا با روزنامه و خبرگزاری و ماهنامه ورود همه جانبه به میان مردم دارد.
  4. «در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست»؛ هر رسانه‌ای با عملکرد درست، می‌تواند بر فرهنگ جامعه‌اش اثرگذار باشد. یکی از مهم‌ترین وظایف و شاید اولین وظیفه رسانه‌ها، روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم درباره مسائل جامعه و رویدادهای آن است. امروز با وجود اینترنت، ماهواره و فضای مجازی، باز هم نمى‌توان از نقش مطبوعات و روزنامه‌ها در ایران گذشت. رسانه فرهنگی و هنری می‌تواند با معرفی هنرمندان و معرفی محصولات هنری در جهت‌دهی سلیقه به مخاطبان نیز تاثیرگذار باشد. از این رو رسانه‌ها به‌عنوان عاملان قدرتمندی در ترویج و توسعه هنر بومی نقش دارند. با توجه به این رسالت مهم و ارزشمند، و با وجود دغدغه‌های بسیاری که صاحبان نشریات بویژه نشریات کاغذی دارند، همچنان داشتن و تداوم مدیریت نشریات بسیار ارزشمند است و تردیدی در آن نیست.
کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است