قصه فیلم، قصه حواس پنج گانه بدن است و توسط پیرمردی تعریف می شود که زمان کمی برای لذت بردن از آن ها را دارد و ساختار فیلم به راحتی قابل تجزیه است و هر حس از طریق بازتاب های پیرمرد به تصویر کشیده می شود.
شناسنامه فیلم:
نام انیمیشن:حواس نود و پنج Ninety_Five Senses
نام کارگردان: جارد هس و جروشا هس
محصول:۲۰۲۲آمریکا
مدت فیلم:۱۴ دقیقه
موفق به اخذ بیش از بیست جایزه بین المللی
فیلم با صدای پیرمرد عینکی زندانی محکوم به اعدام با صدا پیشگی(تیم بلیک نلسون) آغاز می شود در حالی که از آخرین وعده غذایی خود لذت می برد به گذشته خود و امیدهای خود برای زندگی پس از مرگ فکر می کند و درمورد زیبایی وصف ناپذیر چیزهایی که با چشمانش دیده، با گوش هایش شنیده و هم چنین بوهایی که حس کرده صحبت می کند.
قصه فیلم، قصه حواس پنج گانه بدن است و توسط پیرمردی تعریف می شود که زمان کمی برای لذت بردن از آن ها را دارد و ساختار فیلم به راحتی قابل تجزیه است و هر حس از طریق بازتاب های پیرمرد به تصویر کشیده می شود. ما او را از کودکی دنبال می کنیم از بوی کلر استخر تا پیری و طعم غذا ها را می چشیم. ما به عنوان بیننده متوجه خاطراتی می شویم که بیشتر شخصیت اصلی ما را شکل داده است و همه به شکل هوشمندانه و با احساس اجرا شده است.
حواس پنجگانه عامل و ارتباط دهنده قوه ادراک با محیط اند و درک نسبتا کاملی را برای ما بوجود می آورند. لامسه یا بساوایی، بینایی، بویایی، شنوایی و چشایی هرکدام پیامهای منحصر به فردی را به مغز ما از محیط اطرافمان میفرستند. پیامهایی که احساسات مختلفی مانند شادی، غم، استرس و یا آرامش را در ما ایجاد میکنند. بنابراین حواس پنجگانه نقش بسیار مهمی در شکلگیری احساسات ما و جهت دهی به آنها دارد.
انسان برای درک محیط خود به حواس وابسته است. باید بدانید که حس در انسان به صورت یک بازه است و ما در هر حس تقریبا در میانه بازه قرار گرفتهایم. به عنوان مثال در حس شنوایی، ما یک صدا مشخص با یک فرکانس ثابت را با قدرتی مشابه نسبت به سایر انسانها درک میکنیم. اما در برخی از اختلالات، افراد در پایین یا بالای طیف قرار میگیرند. در این صورت یا یک صدای بلند را کم قدرت میشنوند و یا یک صدای آرام را بیشتر و بلندتر از حد معمول درک میکنند.
استفاده از رنگ و صدا (صدای عمدی) موثر بوده به ویژه صحنه های مربوط به شنوایی، صدای کارخانه چوب بری. همه عناصر به منسجم ماندن داستان که در زمان ها و احساسات به جلو و عقب می رود و کمک می کند تا بیننده هرگز جایگاه خود را در روایت از دست ندهد. نقطه ی عطف فیلم پیچش آن است که در نیمه راه رخ می دهد و بزرگی و آشکار سازی در ساختار کاوش های حسی می گنجد و قوی ترین لحظه فیلم زمانی است که به درد و احساس همزمان می چسبد و کارگردان از ساختار مختصری استفاده می کند تا بیننده ضربه ای مختصر و در عین حال قدرتمندی را احساس کند.
حواس نود و پنج، داستانی در مقابل زیبایی و نحوه درک ما از آن است و پیرمرد فکر می کند ما در زندگی بعدی نود و پنج حواس داشته باشیم. این انیمیشن کوتاه شامل پنج صحنه است، با خطوط ارتباطی، که در شش سبک متمایز متحرک هستند.
رسیدن به آرامش درونی ، باعث زیبایی بیرونی خواهد شد. ما باید از این احساسات، برای پیدا کردن خود و بیدار شدن از خواب منفی گرایی استفاده کنیم. با استفاده از این احساسات، زیبایی واقعیتهای اطرافمان را درک کرده و به جای فرار از واقعیتها، همراه زیبایی آنها خواهیم شد. آنچه در این انیمیشن کوتاه اتفاق می افتد با همه زیبایی غم انگیزی و نشاط آور بودنش فیلم را برنده جوایز در جشنواره های سراسر جهان می کند.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است