• کد خبر: 10115
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:20 فروردین 1403 ساعت: 14:10

بررسی سریال هایی که ۲۰۲۴ منتشر شدند

در این گزارش به بررسی سریال‌ هایی که در سال 2024منتشر شده‌اند میپردازیم.


در شرایطی که دنیای برنامه‌های تلویزیونی نه تعطیلی دارد و نه توقف و ده‌ها شرکت مطرح فیلم و سریال‌سازی و صدها شرکت کوچک‌تر، هر روز وقت خود را صرف تولید یا پیش‌تولید سریال‌های جدید می‌کنند، به‌روز ماندن و مطلع شدن از تمام مجموعه‌های تولید شده کار آسانی نیست. هر کدام از این سریال‌ها، موافقان و مخالفان خود را دارد و طبیعتا هم اینجا قصد ارزیابی و داوری آنها در میان نیست و صرفا یک معرفی ساده پیش روی شماست. آنچه اهمیت دارد این است که بخشی از این مجموعه‌ها، از منظر محتوای سیاسی یا محتوای درون‌متنی خود بسیار جنجالی هستند. مثلا سریال حشاشین یا آدمکشان، داستان مربوط به فرقه حسن صباح است که توسط مصری‌ها روایت شده و داستان و برخی پیام‌های درون متن آن، نقدهایی را برانگیخته. سریال شکار داستان مربوط به ترور آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا و فرار قاتل وی و تلاش نیروهای پلیس و ارتش برای بازداشت قاتل را به نمایش گذاشته است.

سریال مستند زندگی حضرت موسی هم توسط نتفلیکس ساخته شده که قطعا به خاطر منازعات سیاسی و بحث‌های پیرامون جنگ غزه در سراسر جهان، این سریال هم مورد داوری‌های فراوانی قرار خواهد گرفت. سریال مساله سه جسم را هم نمی‌شود دور از نظر نگه داشت. سریالی که به همان تم آشنای ما در فضا تنها نیستیم و بیگانگان به‌زودی خواهند رسید، برمی‌گردد. اما سیاسی‌ترین سریال این روزها هم قطعا سریال «رژیم» با بازی کیت وینسلت است که نوعی پارودی جریان سیاسی امروز دنیاست و داستانش را به زبان طنز بیان می‌کند. نگاهی داشته‌ایم به سریال‌های جدیدی که این روزها در دسترس علاقه‌مندان جهانی است.

Shogun/شوگان

یک درام تاریخی جذاب از شبکه هولو. این سریال بر مبنای کتابی به همین نام ساخته شده که جیمز کاوالی در سال ۱۹۷۵ نوشت و در سال ۱۹۸۰ به یک سریال تبدیل شد. نسخه فعلی، بازسازی مجدد این مجموعه است. در نسخه ۱۹۸۰ ریچارد چمبرلین و توشیرو میفونه بازی کرده بودند. داستان به ژاپن دوران فئودالیسم برمی‌گردد. با ظهور یک کشتی به ظاهر تجارتی انگلیسی-هلندی در سواحل ژاپن، تعادل قوای ارباب‌های منطقه به هم می‌خورد. با مرگ امپراتور و خردسال بودن ولیعهد او، کشور در بحران جانشینی است و حالا ظهور این کشتی و همراه داشتن ادوات نظامی مدرن در آن تعادل قدرت را به هم می‌زند. سریال بسیار خوش‌ساخت و بسیار جذاب است و تقابل چند فرهنگ با هم را به نمایش می‌گذارد. یک ژاپنی‌های سنتی و بیگانه ستیز، دوم پروتستان‌های پرتغالی که پیش از این در منطقه حضور داشتند و حالا حضور ضلع سوم یعنی کاتولیک‌هایی که آمده‌اند تا پای پروتستان‌ها را از ژاپن حذف کنند و خود را در جای آنها قرار دهند!

Ripley/ریپلی

بازسازی جدید نتفلیکس از کتاب جنایی آقای ریپلی با استعداد که پاتریشیا‌های اسمیت در ۱۹۵۵ نوشت، یک مینی‌سریال هشت‌قسمتی بسیار مسحور‌کننده است که بازیگرانی بسیار با تجربه و کهنه‌کار دارد. پیش از این دو بار در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۹۹ از این کتاب، نسخه‌های سینمایی بیرون آمده بود اما این نخستین بار است که این کتاب جنایی برجسته به سریال تبدیل می‌شود. تام ریپلی، یک کلاهبردار حرفه‌ای است که می‌کوشد تا با دروغ و فریب، سر قربانیان خود را کلاه بگذارد. او استخدام می‌شود تا با رفتن به ایتالیا، پسر یک خاندان ثروتمند را به بازگشت به آمریکا ترغیب کند اما پس از رسیدن به خاک اروپا، نقشه عوض می‌شود. او تصمیم می‌گیرد تا جای بازگرداندن فرزند هوسران و خوشگذران، او را بکشد و خودش را جای او  زند و ثروت او را بالا بکشد. عوامل اجرایی سریال آنقدر اسم و رسم دارند که مطمئن باشید با یک کار درجه‌یک طرفید. اندرو اسکات و داکوتا فنینگ از بازیگران این سریال محشر هستند.

The Regime/رژیم
سیاسی‌ترین سریال این روزها را اچ‌بی‌او ساخته. یک کشور بدون اسم در اروپا، اسیر دیکتاتوری احمقانه زنی به نام النا ورنهام ملقب به صدراعظم شده که بسیار بی‌ثبات و از نظر فکری بسیار بیمار است. او نخست‌وزیر کشوری است که نامش بیان نمی‌شود اما همزمان با چند مساله بین‌المللی دست به گریان شده. یکی کشتار کارگران معدن که در اروپا و محافل بین‌المللی بسیار محکوم شده و دوم تلاش یک شرکت آمریکایی برای عقد قرارداد با این کشور برای استخراج معادن گرانقیمت و کمیاب کبالت که خیلی مدنظر صدراعظم نیست. با وقوع یک سوءقصد به جان صدراعظم و همسرش که توسط محافظ آنها مهار می‌شود موج جدیدی از جنون و بی‌ثباتی کاخ را در برمی‌گیرد. بازیگران قهاری مثل کیت وینسلت و هیو گرانت در این اثر حضور دارند. نمایش یک تصویر پارانوئیدی از یک نخست‌وزیر زن، چیزی است که در روزگار فمینیسم افراطی اصلا باورنکردنی نیست!

The Walking Dead: The Ones Who Live/مردگان متحرک: بازماندگان!
یک اسپین‌آف یا سریال برگرفته دیگر از دنیای داستانی همچنان پرطرفدار مردگان متحرک در نوروز امسال منتشر شد که نقطه عطفش بازگرداندن آندرو لینکلن در نقش ریکی گریمز به این مجموعه است. داستان این اسپین‌آف تلاش ریکی و می‌شون برای پیدا کردن یکدیگر در دنیایی است که زامبی‌ها و آدم‌ها با هم در حال جنگ هستند و گاهی اوقات مشخص نیست کدام‌شان هیولای بی‌رحم‌تر و ترسناک‌تری به حساب می‌آیند. تعداد مجموعه‌های برگرفته از سریال بسیار پرطرفدار مردگان متحرک آنقدر زیاد است که عملا بازشماری‌شان دشوار شده. فقط در یکی دو سال اخیر، چند اسپین‌آف جدید تولید شده‌اند. «مردگان متحرک: دریل دیکسون» سال قبل منتشر شد و یک سریال کوتاه پیرامون یکی از شخصیت‌های پرطرفدار این مجموعه بود. «مردگان متحرک: شهر مرده» فرصتی برای بازگشت نیگان، شرور مشهور این سریال به صحنه بود. «مردگان متحرک: جهانی فراتر از آن» داستان نبرد با زامبی‌ها در طبیعت نبراسکا و در دل یک شهرک دانشگاهی را به تصویر می‌کشد.

Sugar/شوگر
یک سریال جنایی نوآر با بازی کالین فارل. اگر دنیای سریال‌های نوآر و کارآگاه‌های خصوصی برایتان جالب است، می‌توانید از تماشا کردن این مجموعه جذاب لذت ببرید که چند کلید‌واژه ساده را برای تعریف داستانش در کنار هم قرار داده. کارآگاه خصوصی+ هالیوود+ فرد گمشده. از یک کارآگاه خصوصی به نام «جان شوگر» خواسته می‌شود تا به دنبال نوه گمشده یک تهیه‌کننده زبده و صاحبنام هالیوودی بگردد که مدتی است گم شده. او می‌کوشد تا با پیدا کردن سوژه ماموریت خود را تمام کند اما ماجرا فراتر از چیزی است که حدس می‌زده.

Parasyte: The Grey/انگل: خاکستری
یک سریال آخرالزمانی جذاب از نتفلیکس کره. سریالی که احتمالا سروصدای زیادی به پا خواهد کرد. تعدادی انگل مهاجم از فضا وارد کره زمین شده‌اند و از طریق یک کرم به بدن میزبان نفوذ می‌کنند. این کرم تمام مغز قربانی را می‌خورد و انسان تبدیل به یک هیولای کشنده می‌شود که هم می‌تواند شبیه انسان بماند و هم می‌تواند به شکار دست بزند. حالا نیرویی ویژه در کره جنوبی تشکیل شده تا با این انگل مخفی و ناشناس مبارزه کند و همزمان از افشای داستان جلوگیری کند.

The Assassins/حشاشین/آدمکشان
یکی از سریال‌های پرسروصدای این هفته‌ها، سریال مصری آدمکشان است که به حسن صباح و فرقه او برمی‌گردد. نیازی به معرفی حسن صباح و قلعه الموت نیست و مخاطب ایرانی با این داستان بسیار آشناست. صباح فرقه‌ای را تاسیس کرد که بزرگ‌ترین شخصیت‌های زمانه خود را در هر منطقه و تحت هر حکومتی به راحتی ترور کرد. کلمه اسسین یا قاتل، تلفظ انگلیسی واژه حشاشین است که لقب پیروان او بود. این سریال داستان زندگی حسن صباح و زمانه او را به نمایش می‌گذارد. پیرامون این مجموعه به‌زودی پرونده کاملی تقدیم خواهد شد.

Manhunt/پیگرد
سریال پیگرد یا تعقیب، داستان ترور آبراهام لینکلن، رئیس‌جمهور آمریکا و تلاش وزیر جنگ کابینه برای بازداشت قاتل اوست. این ماجرا بر مبنای واقعیت شکل گرفته و داستان واقعی ترور لینکلن توسط یک هنرپیشه تئاتر و فرار قاتل از صحنه را به تصویر می‌کشد. داستان هم از لحاظ بازروایت این ترور و اتفاقات منجر به آن و هم از منظر تصویرسازی مناسب از آمریکای دو قرن پیش، دیدنی و دقیق است. مرجع اقتباس این سریال، کتاب دوازده روز در تعقیب قاتل لینکلن است که توسط جیمز سواندون نوشته شده است.

Furies/خشمگین
یک اکشن فرانسوی از نتفلکیس. لینا یک دختر خشمگین و سرشار از‌انگیزه‌های انتقام قصد دارد در پاریس به دنبال قاتلان خانواده خود بگردد. جست‌وجوها، او را به سلما می‌رساند. زنی مرموز که وظیفه دارد تا صلح را بین شش خانواده گانگستری پاریس حفظ کند. حضور در کنار سلما بهترین فرصت است تا لینا به هدف خود نزدیک‌تر شود. این سریال تازه منتشر شده و می‌توانید با تماشای آن از دیدن دنیای تبهکاران فرانسه شگفت‌زده شوید. فرانسوی‌ها همیشه در سریال‌ها و فیلم‌های اکشن صاحب سبک بوده‌اند. خشمگین قطعا برای سریال‌های فرانسوی آبروداری خواهد کرد.

The New Look/جلوه‌ای جدید
یک سریال تاریخی پیرامون کریستین دیور طراح نام‌آشنای صنعت مد که بسیار خوب ساخته و روایت شده. در فرانسه اشغالی در جنگ جهانی دوم، دو طراح مدل به‌آرامی هویت کاری جدید خود را پایه‌گذاری می‌کنند. کوکو شنل و کریستین دیور. این دو از منظر نگاه به طراحی و همچنین سبک‌زدگی شخصی بسیار با هم تفاوت دارند. سریال بسیار خوش‌ساخت و موفق از کار در آمد و برای فصل دوم نیز تمدید شد. بازیگران خوشنامی چون بن مندلسون، میسی ویلیامز، ژولیت بینوش و جان مالکوویچ در این مجموعه حضور دارند.

 Tokyo Vice/فساد توکیو
فصل دوم درام جنایی فساد توکیو منتشر شد. این سریال جنایی جذاب، داستان یک روزنامه‌نگار جوان آمریکایی را به نمایش   می‌گذارد که به دلیل علاقه بی‌پایان به فرهنگ ژاپنی‌ها، می‌کوشد تا کاری در یکی از نشریات این کشور برای خود ایجاد کند. همزمان با او، یک بازرس پلیس نیز می‌کوشد تا مقابل موج جدیدی از خشونت گروه‌های یاکوزا علیه یکدیگر را بگیرد. این دو همزمان تمرکزشان را روی یک پرونده قرار می‌دهند. داستان مردان و زنانی که به علت بدهی ناچار به خودکشی می‌شوند. پرونده‌ای که به نظر به یک گروه مافیایی مربوط می‌شود. نکته بسیار با اهمیت این سریال حضور مایکل‌مان، کارگردان معروف به عنوان تهیه‌کننده این مجموعه است.

A Gentleman in Moscow/یک نجیب‌زاده در مسکو

یک سریال سرگرم‌کننده و مفرح از پارامونت که تا امروز دو قسمت آن منتشر شده. با وقوع انقلاب روسیه، بسیاری از اعضای خاندان سلطنتی و طبقه اشراف اعدام و اموال‌شان مصادره شده. دادگاه برای برخی از آنها نیز حکم حصر را صادر می‌کند. الکساندر ایلیچ روستوف نجیب‌زاده‌ای است که به دستور دادگاه در اتاقی محقر در یکی از هتل‌ها دچار حضر شده و اجازه ترک هتل را ندارد. او می‌کوشد تا نسبت به وقایع رخ‌داده، همانند یک نجیب‌زاده واکنش نشان بدهد و آرامش خود را حفظ کند. این سریال اقتباسی از کتابی به همین نام است که آمور تاولس نویسنده آمریکایی در ۲۰۱۶ منتشر کرد. ایوان مک گرگور بازیگر نام‌آشنا در این سریال خوش درخشیده است.

Testament: The Story of Moses/میثاق: داستان موسی
یکی دیگر از سریال‌های نتفلیکس، سریالی مستندگونه است که داستان زندگی حضرت موسی را بیان می‌کند. این سریال داستانی و مستند است، یعنی هم به روایت قدیم می‌پردازد و هم کارشناسان در آن نظرات خود را بیان می‌کنند. سریال قطعا کاری تبلیغاتی است اما همزمانی ساخت و انتشار آن با طوفان غزه و اتفاقات این روزهای خاورمیانه، سوال‌برانگیز است. طبعا ماجرای سریال خیلی چیزی نیست که کسی از آن مطلع نباشد. داستان موسی و تولدش و دستور فرعون برای کشتن تمام فرزندان تازه‌متولدشده و ماجراهای بعدش برکسی پوشیده نیست. باید دید که خط سیاسی پشت این سریال به کدام سمت خواهد رفت. این مینی‌سریال سه‌قسمته، همزمان با تبلیغات فراوان رسانه‌ای منتشر شده!

۳ Body Problem/مساله سه جسم
احتمالا عجیب‌ترین و بحث‌برانگیزترین مجموعه علمی تخیلی این روزها، این سریال نتفلکیس است که بر مبنای رمانی چینی به قلم لیوسیشین نوشته شده. ابتدا چینی‌ها از روی آن یک سریال ساختند و بلافاصله نتفلیکس هم فهمید با چه گنجی طرف است و روی آن دست گذاشت. خط اصلی داستان را واقعا نمی‌شود در یک خط توضیح داد اما نمای کلی آن این است. مجموعه‌ای از خودکشی‌های پی‌در‌پی دانشمندان برتر جهان در حوزه اخترشناسی و فیزیک، همزمان می‌شود با شکست اطلاعاتی تمامی تلسکوپ‌های جهان و انتقال اطلاعاتی که از منظر علمی شدنی نیست. خیلی زود مشخص می‌شود یک اتفاق حیاتی در راه است. اتفاقی که احتمالا با حضور یک نژاد بیگانه در زمین و نابودی نسل بشر تکمیل خواهد شد.

منبع:فرهیختگان

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است