• کد خبر: 10000
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:5 فروردین 1403 ساعت: 15:10

«مادام وب»؛ادامه فیلم‌های ونوم و موربیوس

فیلم «مادام وب» دقیقا ادامه همان رویه فیلم‌های ونوم و موربیوس است و تنها ظاهر متفاوتی دارد.


دنیای مرد عنکبوتی سونی پیکچرز که در آن فعلا خبری از خود اسپایدرمن نیست، با این منطق شکل گرفت که تمرکز آن بیشتر روی شخصیت‌های شرور این ابرقهرمان محبوب دنیای مارول خواهد بود و با اینکه فیلم ونوم در جذب نظر منتقدان شکست خورد، اما عملکرد تجاری بسیار موفق آن باعث گسترش این دنیا شد. فیلم موربیوس یک نمونه شکست این مجموعه و مفهوم آن بوده و حالا نوبت به فیلم دیگری رسیده است تا نشان دهد سونی چقدر در پیاده‌سازی این مفهوم مشکل دارد.

فیلم «مادام وب» داستان کاساندرا وب را دنبال می‌کند که مادر او سال‌ها پیش در جنگل‌های آمازون در حین یافتن یک عنکبوت توسط همکارش به قتل می‌رسد و حالا کم‌کم قدرت‌های او در حال ظهور است تا جلوی مرگ سه دختر که در آینده قرار است قدرت‌هایی را به‌دست بیاورند، بگیرد. فیلم مادام وب می‌خواهد متفاوت باشد و این چیز بدی نیست. فیلم می‌خواهد یک کار متفاوت انجام دهد و برخلاف فیلم‌های ابرقهرمانی معمول عمل کند.
اما اینکه قصد انجام کار متفاوتی را داشته باشیم با اینکه در عمل چه کاری را انجام دهیم تفاوت زیادی دارد. شروع فیلم نمایش مادر کاساندرا وب و شخصیت شرور داستان است که پس از یافتن عنکبوت مدنظر توسط این شخصیت شرور به قتل می‌رسد. در ادامه شاهد زمان حال و مشکلات زندگی شخصی کاساندرا وب هستیم که به موازات آن با سه دختری که باید نجات دهد برخورد می‌کند و در مقابل شخصیت شرور داستان هم هر شب خواب این سه شخص را می‌بیند که قرار است در آینده او را به قتل برسانند.

اما از همان ابتدا می‌توان مشکلات زیادی را در فیلم مشاهده کرد. دیالوگ‌های فیلم به‌حدی ضعیف و سطحی هستند که به‌سختی می‌توان باور کرد که در چنین اثری شاهد چنین دیالوگ‌هایی هستیم. درکنار سطحی بودن این دیالوگ‌ها، فیلمنامه فیلم تا حد زیادی احمقانه و ضعیف است تا جایی‌که روند اتفاقات فیلم بیشتر شبیه این است که داستان توسط یک کودک کم سن و سال در حال تعریف است که همزمان اغراق هم می‌کند.

مشکل دقیقا از جایی آغاز می‌شود که سازندگان نتوانسته‌اند شکل مناسبی برای داستان پیدا کنند و مشکلات و حفره‌های زیادی ایجاد شده است. شخصیت شرور داستان به‌راحتی به تمام دوربین‌های امنیتی شهر دسترسی پیدا کرده است و هیچ سازمان امنیتی هم در مورد این موضوع مشکوک نمی‌شود. این تنها یک نمونه از مشکلات متعدد فیلم است تا جایی که شخصیت اصلی با اینکه توانایی زیادی برای ازبین‌بردن موانع دارد، اما درنهایت نمی‌تواند مادام وب را که هنوز تسلطی روی قدرت خود ندارد شکست دهد.

اما روند داستان از ابتدا تا انتها تغییر خاصی نمی‌کند و با اینکه سازندگان تا حد زیادی تلاش کرده‌اند تا نشان دهند مادام وب تنها با متکی به توانایی دیدن آینده می‌تواند در نقش قهرمان سه دختر ظاهر شود، اما باز هم گرفتار همان کلیشه‌های همیشگی ابرقهرمانی می‌شود. فیلم حرف جدیدی برای گفتن ندارد اما در گفتن همان فرمول و داستان همیشگی هم مشکل دارد و نمی‌تواند درنهایت فیلم ابرقهرمانی با کیفیت و سرگرم کننده‌ای را ارائه کند.

فیلم روی کاغذ شاید موضوع نسبتا جالبی داشته باشد و در مجموع می‌توانست یک داستان نسبتا متفاوت و شخصی‌تری را روایت کند، اما فیلمنامه انقدر شلخته و پر از مشکل است که درنهایت نمی‌تواند از ایده‌های نسبتا جالبش هم استفاده کند. با اینکه فیلم ارتباط بیشتری با شخصیت مرد عنکبوتی هم به شکلی متفاوت دارد، اما باز هم این موضوع نتوانسته است مشکلات فیلم را پوشش دهد و پایان‌بندی فیلم هم تیر خلاصی به پیکر بی‌جان فیلم بوده است.

فیلم «مادام وب» دقیقا ادامه همان رویه فیلم‌های ونوم و موربیوس است و تنها ظاهر متفاوتی دارد. فیلم می‌خواهد از یک شخصیت شرور یک قهرمان بسازد که انقدر با مشکلات ریز و درشت پر شده است که توانی برای فرار از آن ندارد. مشخص نیست که سونی چگونه به‌راحتی به ساخت چنین آثاری چراغ سبز نشان داده است؛ به‌خصوص اینکه فیلم حتی به اندازه فیلم‌های ونوم هم نمی‌تواند سرگرم کننده باشد و حتی باعث می‌شود احساس کنیم فیلمی مثل موربیوس جلوی آن کیفیت بهتری هم دارد.
سؤال اصلی اینجا است که آیا فیلم می‌خواهد یک فیلم ابرقهرمانی متفاوت و ماندگار باشد؟ خب مشخصا جواب منفی است. آیا فیلم می‌خواهد یک فیلم ابرقهرمانی سرگرم کنند باشد؟ جواب این است که فیلم در این مأموریت شکست خورده است. آیا فیلم می‌خواهد زمینه‌ساز گسترش دنیای مرد عنکبوتی سونی باشد؟ مشخصا فیلم در این هدف هم شکست خورده است. در مجموع می‌توان اینطور برداشت کرد که سونی خودش هم نمی‌داند که واقعا به‌دنبال چه چیزی است.

مشکل فقط رفتن به سراغ شخصیت‌های شرور نسبتا کمتر شناخته شده سونی نیست، مشکل این است که واقعا برنامه‌ای در سونی پیکچرز وجود ندارد و ظاهرا آن‌ها خودشان فقط امیدوار هستند که با نام اسپایدرمن بتوانند فیلم خود را در گیشه بفروشند. اما مسئله این است که شخصیت‌هایی مثل مادام وب یا موربیوس نه شهرت ونوم را دارند و نه جذابیت این شخصیت و همین موضوع باعث می‌شود حتی استخدام چندین بازیگر شناخته شده و روی بورس سینما هم تاثیری در عملکرد تجاری فیلم نداشته باشد.

سؤال اصلی اینجا است که استخدام بازیگرانی مثل داکوتا جانسون تا سیدنی سوئینی تا چه اندازه به کیفیت فیلم کمک کرده است. فیلم دارای چند بازیگر شناخته شده است و در مجموع استفاده خاصی هم از آن‌ها نمی‌کند جز اینکه بیشتر در حد اسم در فیلم حضور دارند. نمی‌توان باتوجه‌به فیلمنامه فیلم خیلی خرده زیادی به بازیگران هم گرفت و آن‌ها درنهایت نقشی را بازی می‌کنند که فیلمنامه برای آن‌ها تعریف کرده است و بدین ترتیب نباید انتظار یک بازی درخشان از بازیگران باشیم.

فیلم از نظر فنی هم مشکلات زیادی دارد و جلوه‌های ویژه فیلم حتی در مقایسه با فیلم‌های دنیای عنکبوتی سونی کیفیت بسیار پایین‌تری دارد. فیلم مادام وب درنهایت این موضوع را ثابت می‌کند که صرفا نمی‌توان با حضور چند بازیگر شناخته شده و جلوه‌های ویژه و حضور چند شخصیت کمیک بوکی یک فیلم گیشه‌ای خوب تولید کرد. نکته جالب‌تر این است که این فیلم حتی باعث می‌شود احساس کنیم نسبت به بسیاری از فیلم‌های ابرقهرمانی متوسط و ضعیف چند وقت اخیر بسیار تند رفتار کرده‌ایم؛ چرا که آثار بدتری هم وجود دارند.

درنهایت هم فیلم مادام وب دوباره ثابت می‌کند که چقدر دنیای عنکبوتی سونی پوچ و بی‌هدف است و صرفا با حضور چند شخصیت شرور نمی‌توان یک دنیای جذاب و سرگرم کننده تولید کرد. مشکل فیلم نه درجه سنی آن است و نه عدم حضور شخصیت اسپایدرمن، بلکه فیلم مشکلات ریشه‌ای و زیادی دارد که نشان می‌دهد چقدر مسئولان سونی پیکچرز نسبت به این دنیا نگاهی سطحی و ضعیفی دارند و حتی باعث می‌شود یک فیلم گیشه‌ای صرفا سرگرم کننده هم شاهد نباشیم و در عوض یکی از بدترین آثار ابرقهرمانی را تماشا کنیم.

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است